1. Iedereen een woning

Tilburg gaat de komende twee decennia fors groeien. Tot 2040 is er behoefte aan nog eens circa 25.000 woningen, waarvan circa 15.000 in 2030. D66 Tilburg ziet dit als een enorme kans om Tilburg socialer, duurzamer en vitaler te maken. Hiervoor zijn scherpe keuzes nodig. D66 wil de focus leggen op het inbreiden van de bestaande stad, dorpen, wijken en buurten. Zowel voor het bouwen van nieuwe woningen, als voor het aanpassen en herstructureren van bestaande woningen en het transformeren van leegstaande (kantoor)panden. Dit betekent ook dat wij geen nieuwe grootschalige woningbouwontwikkelingen toestaan in het groene buitengebied.

Door Tilburg van binnenuit te ontwikkelen ontstaan er tal van koppelkansen. Kansen voor doorstroming en een passende woning voor iedereen, voor het herinrichten en vergroenen van de openbare ruimte, voor de verduurzaming van bestaande woningen. Ook zien we kansen voor het stimuleren van gezonde, schone en slimme mobiliteit en voor het versterken van voorzieningen en sociale structureren. We doen vooral investeringen in bestaande wijken en buurten, waardoor zowel nieuwe als bestaande Tilburgers profiteren van de groei van Tilburg. We zien hiervoor nadrukkelijk kansen in de naoorlogse (PACT-)wijken (Tilburg-West, Tilburg-Noord en Groenewoud).

Participatie is voor D66 Tilburg het sleutelwoord om de grote woningbouwopgave succesvol te realiseren. We nemen huidige bewoners en hun woonsituatie als uitgangspunt en werken samen met hen aan de vernieuwing van hun buurt. We realiseren ons dat groeipijn en weerstand van gevestigde belangen horen bij ‘een stad in groei’. We hebben oog en aandacht voor zorgen en twijfels, maar staan tegelijkertijd pal voor het grondrecht dat iedereen recht heeft op een woonruimte. Zo maken we Tilburg een thuis voor iedereen.
Onze droom van Tilburg voor 2022-2026:

Nieuwe Woningen

test?

• De komende tien jaar realiseren we minimaal 1.500 woningen per jaar.
  • We bouwen met lef en zijn niet bang om de hoogte in te gaan. We bieden op aansprekende plekken ruimte voor architectosch aantrekkelijke hoogbouw en bouwen verder aan een skyline die past bij de zevende stad van het land.
  • We maken afspraken over de realisatie van nieuwe zogenoemde ‘betaalbare koopwoningen’ en voeren een zelfbewoningsplicht en anti-speculatiebeding in bij nieuwbouwwoningen. Bestaande koopwoningen beschermen we tegen opkoop door het invoeren van opkoopbescherming. Dit resulteert in meer woningen voor starters op de woningmarkt.
  • We realiseren minimaal 1.900 nieuwe wooneenheden voor studenten, met extra aandacht voor internationale studenten. De realisatie van wooneenheden in een lager prijssegment vraagt extra inzet, bijvoorbeeld onzelfstandige studentenhuisvesting. We zien hierbij een belangrijke rol voor onze woningbouwcorporaties.
  • We vergroten het aantal middeldure huurwoningen en streven ernaar het huidige percentage van 10% aan middenhuur per project te verhogen. We stimuleren woningbouwcorporaties om ook middeldure huurwoningen te realiseren. Om misstanden op de particuliere huurmarkt aan te pakken continueren we Huurteam Tilburg. We lobbyen bij het Rijk voor regulering van de huurprijzen in de vrije huursector.
  • Tot 2030 realiseren we samen met woningcorporaties minimaal 3.000 sociale huurwoningen. We kijken hierbij ook naar flexwoningen, tijdelijke woningen, woningdeling en woningsplitsing. Met woningcorporaties maken we afspraken over het bouwen en verhuren van standplaatsen en woonwagens.
  • We continueren de inzet op grootschalige huisvesting van arbeidsmigranten. Deze vorm van huisvesting is prettig voor de arbeidsmigranten zelf en verlicht de druk op wijken en buurten. In Hart van Brabant-verband maken we regionale afspraken over kwalitatief goede huisvesting.
  • Om te voorzien in seniorenhuisvesting zetten we in op het levensloopbestendig maken van bestaande woningen en stimuleren we doorstroming met nieuwe levensloopbestendige woningen in bestaande wijken en buurten. Daarnaast stimuleren we nieuwe concepten voor wonen & zorgen, zoals Knarrenhof.
  • We ondersteunen initiatiefnemers van nieuwe woonvormen (zoals tiny houses en collectief particulier opdrachtgeverschap) bij het vinden van kansrijke locaties.

Een gezonde woningmarkt

test?

• We zijn voorstander van kamerverhuur, maar stellen nadere regels om een balans te vinden in het aanbod van betaalbare koopwoningen en het borgen van de leefbaarheid en sociale cohesie in wijken en buurten. We doen dit in nauwe afstemming met studentenorganisaties.
  • We continueren de door D66 Tilburg ingevoerde starterslening en hebben extra aandacht voor de overgang van student naar starter op de woningmarkt.
  • We bestrijden discriminatie op de woningmarkt. We verkennen effectieve maatregelen en denken hierbij onder andere aan het invoeren van een verhuurdersvergunning en het inzetten van mystery callers. We veroordelen zogenoemde ‘Dutch-only’-studentenhuisvesting ten stelligste en werken samen met onderwijsinstellingen en studenten om dit te stoppen.

Kansen benutten

test?

• We ontwikkelen een aanpak om leegstaande panden op beeldbepalende locaties te transformeren tot nieuwe parels in wijken en buurten.
  • Met een op maat gemaakte wijkgerichte aanpak verduurzamen we de bestaande woningvoorraad. Uiterlijk in 2045 zijn alle woningen van het aardgas.
  • Door de coronacrisis is het thuiswerken sterk toegenomen. We onderzoeken de impact hiervan op toekomstige woningbouwprojecten en onze huidige woningvoorraad. Denk aan de mogelijke behoefte aan extra (gezamenlijke) werkruimtes.
  • We bouwen aan gezellige, gezonde buurten met de blik gericht op ontmoeten en bewegen.