Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

woensdag 20 februari 2019

Techvisie 2.0: Een politieke agenda voor de digitale toekomst

Bekijk hier de Techvisie 2.0 van D66. In de Techvisie beschrijven we een politieke agenda voor de digitale toekomst. Want nieuwe technologieën veranderen de wereld in sneltreinvaart. Ze veranderen de manier waarop docenten lesgeven, hoe dokters en patiënten met elkaar praten, waar politici over debatteren en hoe mensen nieuws delen.

Achter de schermen werken algoritmen en kunstmatige intelligentie op manieren die onze hersenen niet eens meer herkennen. Onze samenleving wordt op deze manier compleet anders ingericht.

De nieuwe technologieën hebben voor mensen en bedrijven onomkeerbare gevolgen, doorgaans positief, maar soms ook negatief. Technologie hoeft ons niet te overkomen, de mens kan het zelf vormgeven. Dit vraagt wel om politieke keuzes. In Nederland én in Europa. En daar kunnen we niet langer mee wachten. We laten nu te veel maatschappelijke kansen liggen. China en de Verenigde Staten streven ons voorbij. Digitalisering bedreigt onze autonomie, onze democratie en onze economie. En we zijn kwetsbaar voor buitenlandse beïnvloeding en aanvallen op onze vitale infrastructuur, zoals havens of energiecentrales.

Ons doel is dat Nederland niet achterop loopt, maar tot de digitale koplopers behoort. We werken aan een toekomst waar technologie niet uit de hand loopt, omdat de overheid reguleert waar nodig. Een toekomst waar de opbrengst van technologie niet teveel uiteen loopt, omdat de welvaart eerlijk verdeeld wordt.

Lees hier onze Techvisie 1.0 uit 2016.

Nu is het moment.

D66 zal altijd blijven strijden voor een vrije en open samenleving. Waarin het niet uitmaakt waar je vandaan komt, van wie je houdt of waar je in gelooft. Wij vechten voor respect voor elkaar. Voor tolerantie. Tegen uitsluiting en tegen haatzaaien. En dat zullen we altijd blijven doen.

Dit is het moment, meer dan ooit, om je uit te spreken. Steun het optimisme.

Word nu lid