Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

dinsdag 5 februari 2019

Pak techreuzen aan

D66 wil dat techreuzen aangepakt worden via het mededingingsrecht. Kees Verhoeven: “Dat techreuzen zoals Facebook te machtig zijn, wordt met de dag duidelijker.

Hoe sluwer Zuckerberg mensen op internet volgt, hoe meer geld hij verdient. Techmonopolies moeten keihard aangepakt worden, het liefst morgen nog.” De D66’er lanceert vandaag een initiatiefnota met daarin 14 voorstellen om de macht van techreuzen in te perken.

Monopolies aanpakken

Competitie op de markt moet weer voorop staan. Daarom kiest D66 ervoor om techmonopolies aan te pakken via het mededingingsrecht. De partij wil dat concentratie van data, marktmacht en geld veel beter wordt gecontroleerd. De bedrijven schenden privacy, ontlopen belasting, verspreiden desinformatie en overtreden arbeidsregels.

Verdorven verdienmodel

“Het doorgeslagen verdienmodel van techreuzen leidt tot de perverse prikkel om alles over ons te willen weten. Hetzelfde geldt voor Google, Amazon en al die andere bedrijven die ons op internet volgen. En het gaat niet alleen om onze naam, ons adres en of we op zoek zijn naar nieuwe schoenen. Deze bedrijven willen ook onze geaardheid, politieke voorkeur, huidskleur en loon weten. De politiek moet hier paal en perk aan stellen”, aldus Verhoeven die sinds vandaag geen Facebook-gebruiker meer is.

Techreuzen opknippen

Een van de voorstellen is om techreuzen op te knippen wanneer zij zich schuldig maken aan herhaaldelijke overtredingen. Dit betekent dat bijvoorbeeld Google een dienst zoals Google Maps in de toekomst zou moeten afstoten. Op die manier kan een monopolie worden opengebroken en worden techreuzen gedwongen zich aan de regels te houden. Ook wil D66 strengere regels voor techbedrijven die meer dan 50% van marktaandeel bezitten, zoals hardere sancties voor wetsovertredingen. Daarbij kun je denken aan boetes die fors worden verhoogd, oplopend tot 50% van de jaaromzet.

Blij met Facebook?

Hoe blij de consument ook mag zijn met zijn vele vrienden op Facebook en de juiste zoekresultaten op Google, hij ondervindt wel degelijk schade door de dominante monopoliepositie van techreuzen. De Tweede Kamer bespreekt vandaag tijdens het Algemene Overleg mededinging de initiatiefnota van D66.

Lees de hele initiatiefnota van Kamerlid Verhoeven hier.

Ondernemen & innoveren

Nederlanders ondernemen, innoveren en handelen. Zij trekken met vertrouwen de wereld in. Ondernemende Nederlanders staan te trappelen. Hun kansen liggen voor het grijpen: in handel met opkomende economieën, in schoner en slimmer produceren, in dienstverlening, in gezondheidszorg en in innovatie.