Sigrid Kaag — Het is tijd voor nieuw leiderschap

Sigrid Kaag – Sigrid Kaag is de nieuwe leider van D66. Foto: Martijn Beekman

De leden van D66 kozen Sigrid Kaag tot lijsttrekker voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2021. Hiermee is Sigrid de zevende partijleider van D66. Hieronder maak je verder kennis met haar.

“Wie idealen heeft, moet er staan op het moment dat het ertoe doet. Dat moment voor mij is nu. Deze verkiezingen moeten we het anders doen.”

Ik vind het fantastisch om verkozen te zijn tot lijsttrekker van D66. Het is tijd voor nieuw leiderschap. Voor iedereen in Nederland. Voor een land waar iedereen vrij is, maar we niemand laten vallen.

Het is tijd voor een politiek die probeert te overtuigen, niet pas nadat de peilingen voldoende draagvlak laten zien, maar ervóór. Politiek die mensen serieus neemt. Politiek die niet verlamt uit angst de kiezer kwijt te raken aan gemakzuchtig geroep op de flanken, maar die door idealen en argumenten mensen weet te binden. Te verbinden. Doe je mee?

— Sigrid Kaag

Speeches

05.09.2020
Eerste speech als partijleider

“Politiek die probeert te overtuigen vanuit eigen kracht, ook voordat de peilingen voldoende draagvlak laten zien. Politiek die door idealen en argumenten weet te binden. Weet te verbinden.”

01.09.2020
Opening academisch jaar Groningen

“Onderwijs en wetenschap zijn van groot belang voor onze vrijheid en onze veiligheid. De huidige regering investeert weliswaar fors in onderwijs en onderzoek, het is nog niet genoeg. Naast de forse investeringen die we in onderwijs – in de kansen van ieder kind – willen en zullen doen, gaat als het aan mij ligt straks 3 procent van het nationaal inkomen naar wetenschap en onderzoek. Als we dit belang serieus nemen, moeten we ook serieus geld op tafel leggen.”

05.05.2020
Van Randwijklezing

“We vieren vandaag 75 jaar vrijheid. Toch komt Jodenhaat, racisme en xenofobie nog steeds voor. Het past bij verantwoordelijk leiderschap om je uit te spreken tegen onverdraagzaamheid, om niet mee te gaan met de schreeuwers.”

09.02.2020
Koningspreek

“Iedereen wordt vrij, gelijk in waardigheid en met dezelfde rechten geboren. Iedereen heeft het recht op een menselijk bestaan. Iedereen wil behandeld worden zoals men zelf behandeld zou willen worden.”

01.12.2019
Preek van de Leek

“Het gaat om de verbinding tussen mensen onderling, waarbij het ‘wij’ het meest belangrijk is.”

28.09.2019
Tolerantietoespraak

“In de 21ste eeuw zijn onze verschillen in achtergrond, seksuele geaardheid of godsdienst er om gevierd te worden. Ze zijn essentieel onderdeel van onze gezamenlijke identiteit.”

“Dat politici die enkel angst ophitsen geen nuance aanbrengen, snap ik. Hoe verdrietig het ook is. Maar dat de nuance soms ook in het midden lijkt verdwenen, baart mij zorgen. Vanuit daar horen we veel te veel dat integratie niet goed gaat.”

30.09.2018
Abel Herzberglezing

“Wees niet stil, wij zijn met velen.”