Twee kandidaten voor D66-lijsttrekkerschap Eerste Kamer

Paul van Meenen en Carla Moonen zijn kandidaat voor het D66-lijsttrekkerschap voor de Eerste Kamer. Huidige fractievoorzitter Annelien Bredenoord stelt zich na acht jaar Senaat niet opnieuw verkiesbaar als lijsttrekker. De leden van D66 kunnen tussen 15 en 26 september een keuze maken uit de kandidaten.

Twee kandidaten

De afgelopen periode konden kandidaten zich aanmelden. Met voldoende ondersteuningsverklaringen van leden konden zij vervolgens ook deelnemen aan de verkiezing. Beide kandidaten die zich hebben gemeld, Paul van Meenen en Carla Moonen, hebben voldoende handtekeningen opgehaald.

Paul van Meenen is op dit moment lid van de Tweede Kamer. Hij voert het woord over onder andere primair en voortgezet onderwijs. Carla Moonen is op dit moment lid van de Eerste Kamer. Zij voert het woord over onder andere buitenlandse zaken, defensie, ruimtelijke ordening en sociale zaken.

De komende twee weken toeren de kandidaten door het land. Veel afdelingen en regio’s nodigen hen uit bij (informele) partijbijeenkomsten. Het Landelijk Bestuur organiseert op woensdag 14 september een digitale kennismakingsbijeenkomst.

Op zondag 18 september kunnen D66-leden in Zwolle fysiek kennismaken met de kandidaten.

Op weg naar Eerste Kamerverkiezing

Op weg naar verkiezingen vinden bij D66 altijd interne verkiezingen plaats. Zowel voor de lijsttrekker als de kandidatenlijst. Vanaf maandag 5 september kunnen de leden van D66 zich aanmelden als kandidaat voor de Eerste Kamer.