Jan Paternotte is de nieuwe fractievoorzitter van D66

Jan Paternotte is de nieuwe fractievoorzitter van D66 in de Tweede Kamer. De fractie koos hem als opvolger van Sigrid Kaag. Zij stopt als fractievoorzitter na haar beëdiging als minister van Financiën. In totaal was zij 5 maanden fractievoorzitter. Daarvoor was Rob Jetten ruim 3 jaar fractievoorzitter.

Beeld: Sigrid Kaag draagt digitaal de hamer over aan Jan Paternotte.

“Er staan heel veel mooie dingen in het regeerakkoord. Maar dat is niet genoeg. Het papier is geduldig. D66 is dat niet. Ik zie mijn rol als kritische, onafhankelijke aanjager.”

Jan Paternotte

Wie is Jan?

Jan Paternotte is 37 jaar oud. Hij is al zo’n vijf jaar Kamerlid voor D66. Hij voert het woord over hoger onderwijs, wetenschap en het bestrijden van de coronapandemie. Eerder was hij raadslid voor D66 in Amsterdam en voorzitter van de Jonge Democraten. Jan woont in Leiden met zijn vrouw en twee kinderen.

14.01.2022

Inmiddels is het kabinet gevormd en vertrekken enkele Kamerleden naar het kabinet. De fractie koos een nieuwe voorzitter. En enkele nieuwe Kamerleden komen de fractie versterken. Daardoor is de portefeuilleverdeling aangepast.

Fractievoorzitter Jan Paternotte draagt de coronaportefeuille over aan zorgwoordvoerder Wieke Paulusma. De onderwerken rond het Hoger Onderwijs gaan van Jan naar Jeanet van der Laan.