Gratis schoolmaaltijd voor kinderen in kwetsbare wijken

Sam - Sam gaat op haar fiets naar school. Beeld: D66

Kinderen in kwetsbare wijken krijgen een gratis maaltijd op school. Zo wordt voorkomen dat kinderen met een lege maag in de klas zitten en niet goed kunnen leren. Een voorstel van D66 en Volt om hier geld voor vrij te maken werd tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen aangenomen door een meerderheid van de Tweede Kamer.

D66-fractievoorzitter Jan Paternotte: ‘Er zijn kinderen in Nederland die morgen zonder eten naar school worden gebracht. Met een lege maag in de klas, dat hoort niet. Niks mag de ontwikkeling van kinderen in de weg staan. Met een goede maaltijd op school geven we kinderen de energie die ze nodig hebben.’

Toevoeging aan de rijke schooldag

De gratis schoolmaaltijd wordt toegevoegd aan de ‘rijke schooldag’. Door afspraken in het regeerakkoord wordt de rijke schooldag, een belangrijk onderdeel van de onderwijsvisie van D66, de komende tijd ingevoerd op scholen in kwetsbare wijken. Kinderen krijgen hierdoor de kans om zich breed te ontwikkelen met extra ruimte voor bijvoorbeeld sport, cultuur en muziek. Hiermee vergroten we de kansengelijkheid voor deze kinderen.