D66-leden zetten onderwijs op één

Onderwijs staat altijd op nummer een. Ieder kind verdient het allerbeste onderwijs. D66-leden voegden onderstaande plannen toe aan het verkiezingsprogramma. Daarmee maken zij onze plannen voor het onderwijs in Nederland nóg beter.

Je bent pas vrij als je ook kansen krijgt om aan te grijpen. Ieder kind moet de aandacht krijgen die het verdient. Dat kan niet als één leraar de verantwoordelijkheid krijgt over heel veel leerlingen. Dat vraagt om kleinere klassen, met maximaal 23 leerlingen per klas

Studenten die tussen 2015 en 2019 zijn begonnen, ontvangen geen basisbeurs. En ze hebben ook nog niet echt kunnen meegenieten van de investeringen die in het onderwijs gedaan zijn. Daarom verdubbelen we voor hen de studievoucher naar 4000 euro. Bovendien kunnen ze deze, naast bijscholing, ook gebruiken om studieschuld af te lossen.

Sommige mensen in Nederland kunnen niet goed lezen en schrijven. Dit is een hindernis in je leven. Daarom passen we het schoolvak Nederlands aan. De focus moet niet liggen op trainen voor het examenprogramma, maar op bevordering van leesvaardigheid.

Muziekscholen zijn bijna uit het straatbeeld verdwenen. Daardoor is voor veel mensen de drempel erg hoog om een muziekinstrument te bespelen. Zonde! Daarom willen wij de muziekscholen weer terug in onze samenleving, net als de sportschool of de bibliotheek.