Brexit-noodwet aangenomen door Eerste Kamer

Een grote meerderheid van de Eerste Kamer steunt de Brexit-noodwet van D66. Daarmee is de initiatiefwet aangenomen. D66, VVD, GroenLinks, PvdA, 50Plus, SP, PvdD, SGP, FvD, Fractie-Otten en OSF scharen zich achter het voorstel. Wanneer de rechten van Nederlanders in het Verenigd Koninkrijk niet goed genoeg door de Britse overheid geregeld worden, kunnen zij de Britse nationaliteit aannemen zonder de Nederlandse te verliezen. Hiermee krijgen zij een dubbele nationaliteit.

Deze noodwet biedt een vangnet wanneer hun burgerrechten onvoldoende blijken gegarandeerd. Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma: “Nu ze er aan de overkant van de Noordzee een chaos van gemaakt hebben, slaat de Nederlandse politiek de handen ineen. Nederlanders in het VK mogen niet gegijzeld worden door de Brexit.”

EU-Brexitonderhandelaar Barnier waarschuwde meerdere malen voor het risico dat premier Johnson de burgerrechten van EU-burgers in het VK zou verzwakken. De enige manier waarop de Nederlandse regering deze mensen kan helpen en beschermen is door de dubbele nationaliteit toe te staan.

“Alleen op deze manier kunnen zij hun leven voortzetten en aan hun toekomst bouwen zoals zij altijd hebben gewild. Na 4 jaar Brexit-chaos biedt deze wet eindelijk houvast voor deze mensen.”

Sjoerd Sjoerdsma, Tweede Kamerlid D66, woordvoerder buitenland

Een Nederlander die al voor de Brexit in bijvoorbeeld Londen woonde, kan straks een Brits paspoort aanvragen zonder zijn Nederlandse staatsburgerschap te verliezen als deze wet wordt geactiveerd. Op die manier is er geen twijfel over hun verblijfsrecht, recht op terugkeer of sociale zekerheid. Op dit moment is het nog zo dat je automatisch de Nederlandse nationaliteit verliest, zodra je vrijwillig een tweede nationaliteit aanneemt. De partijen willen dat de regering voorlopig een uitzondering maakt voor de Britse nationaliteit.