D66 fractie neemt afscheid van wethouder Ruth Mijnen

Ruth werd beloond voor haar raadswerk

Tijdens de raadsvergadering van 9 juni is er afscheid genomen van het oude college. Ook wethouder Ruth Mijnen zal niet terugkeren in een nieuw college. Fractievoorzitter Freddy van Dijken had een afscheidsspeech aangeleverd, die is uitgesproken door de burgemeester.

“Vandaag nemen we afscheid van Ruth Mijnen als wethouder. Wij willen Ruth namens D66 bedanken voor haar enorme inzet de afgelopen vier jaar. In de raadsperiode 2014-2018 zat Ruth in haar eentje namens D66 in de raad. En dat deed ze vol passie en door goed samen te werken kreeg ze veel voor elkaar.
En de beloning kwam in 2018. D66 kreeg er een zetel bij en D66 mocht voor het eerst in de coalitie, met Ruth als wethouder in het college. De enige vrouw, tussen 5 mannen. En Ruth stortte zich volledig op haar werk als wethouder. Ze ging fanatiek aan de slag met sport en onderwijs. En daar speelde veel.
Van nieuwe kunstgrasvelden voor de voetbalverenigingen tot een brede school in ’s-Heerenberg. En overal ging Ruth het gesprek aan met de sportverenigingen of met de schoolbesturen om op zoek te gaan naar mogelijkheden. En met succes. Want Ruth is ook een wethouder waar je op kunnen bouwen en vertrouwen. Zij voert uit wat de raad haar opdraagt. Ook de taken die minder leuk waren. Maar dat kenmerkt Ruth, zij staat voor haar opdrachten. Na 2 jaar krijgt Ruth een zware portefeuille erbij. Het sociaal domein. Ze mag de erfenis opruimen van de vorige wethouder. En ook dat doet ze vol overgave. En weer horen daar ook minder leuke opdrachten bij. Opdrachten de raad haar hebben gegeven. En wat Ruth raakt is dat zij daar persoonlijk op aangesproken wordt. Terwijl zij slechts uitvoert wat de raad haar opdracht. Dat is wat een wethouder ook hoort te doen.

Stevig aangepakt op social media

Op social media, maar ook in de raad, met name door raadsleden die vandaag de ambitie hebben om zelf wethouder te worden, wordt Ruth stevig aangepakt en wordt er “op de vrouw” gespeeld. Dat verdient Ruth niet, want als er één wethouder is geweest die vier jaar lang de rug recht heeft gehouden en het eerlijke verhaal heeft verteld, dan is het Ruth. Maar daar lijkt het niet meer om te gaan in de lokale politiek van Montferland. Het is pijnlijk om te zien hoe doelbewust op de persoon wordt gespeeld en daarmee mensen zoals Ruth beschadigd worden. Binnen de fractie van D66 hebben we daar de afgesproken vier jaar veel over gesproken. En samen hebben we elke keer uitgesproken, dat wij netjes blijven en ons niet gaan verlagen tot de spelletjes die anderen spelen.

De fractie van D66 kijkt vol trots terug op de afgelopen periode op hetgeen is bereikt door toedoen van Ruth. Een goed functionerende sociale raad, zeer goed contact vanuit de gemeente met de sportverenigingen en toekomstbestendige sportparken. Een actueel sportbeleid, een realistische visie op het sociaal domein en goede contacten in de regio. En dat er eindelijk een keuze is gemaakt voor de brede school in ’s-Heerenberg. Maar het zit ook in kleine dingen: de Joodse begraafplaats in ‘s-Heerenberg die is opgeknapt en waar Ruth zich intensief voor heeft ingezet.
Ruth werkte bij het Graafschap college voordat ze wethouder werd en toen duidelijk werd dat ze niet opnieuw wethouder zou worden, werd ze weer met open armen ontvangen bij het Graafschapcollege. En het is bijzonder dat Ruth na vier jaar afwezigheid, haar oude baan weer kan oppakken en ze ook direct weer aan de slag kan. Ook dat kenmerkt Ruth: niet stil gaan zitten maar haar kennis en ervaring weer inzetten voor een maatschappelijk belang. En we gunnen de leerlingen van het Graafschapcollege ook dat Ruth wat uurtjes maatschappijleer erbij gaat geven om hun wat inzicht te geven over politiek. Want daar kan Ruth nu heel veel over vertellen.
Wij wensen Ruth veel plezier, weer terug in het onderwijs en we gunnen haar ook weer meer tijd voor haar privé leven. Samen met Hans, maar ook met haar familie en vrienden. Want die zijn uiteindelijk veel belangrijker dan het werk wat je doet voor de gemeenschap en waar je niet altijd de dank voor krijgt die je wel verdiend.

Dus Ruth, nogmaals bedankt en veel plezier met de carnaval.

Namens de fractie van D66,
Freddy van Dijken”