Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

maandag 11 februari 2019

Miljoenen voor klimaat in elke provincie: 48 voorbeelden van concrete plannen

De 12 D66-provincielijsttrekkers presenteren vandaag hun klimaatplan. D66 ziet dat we nog nooit zoveel mogelijkheden hebben gehad om iets aan de dreigende klimaatcrisis te doen. Hiermee wil D66 in de provincies er aan bijdragen om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Daarom komen de provincies nu in actie.

In elke provincie wil D66 investeren in het klimaat met concrete plannen. De komende jaren willen deze lijsttrekkers samen in totaal 5,3 miljard euro investeren in onder andere schone energie, laadpalen, onderwijs en isolatie van huizen. Daarmee zetten de provincies Nederland in de groene stand.

We komen nu in actie

Elke provincie heeft plannen voor het klimaat. Enkele voorbeelden:

• Investeringen in opleidingen voor klimaatvakmensen
  • Ontwikkelen van buurtbatterijen om energie op te slaan
  • Aanleggen van laadpalen voor elektrische fietsen en elektrische auto’s
  • Aanleggen van fietssnelwegen om makkelijk naar werk, vrienden en school te fietsen
  • Bij aanbestedingen voor openbaar vervoer wordt gekozen voor voertuigen die geen uitlaatgassen uitstoten
  • Investeren in het isoleren van huur- en koopwoningen
  • Zonnepanelen op daken van huizen, bedrijven en scholen

Michiel Scheffer is de D66-lijsttrekker in de provincie Gelderland: “De provincie gaat over bouwen, wegen en energie. Onderwerpen die alles met klimaat te maken hebben. Daarom zijn klimaatplannen ook in de provincie ontzettend nodig. We zetten met alle twaalf lijsttrekkers in de provincies er op in om miljoenen te investeren in klimaat. Bijvoorbeeld voor het opleiden van vakmensen die een zonneboiler kunnen installeren, huizen isoleren of een warmtenet kunnen aanleggen. In zonneweides, fietssnelwegen en buurtbatterijen. Mensen mogen van D66 weten dat wij in elke provincie het klimaat op één zetten.” Elke provincie heeft vele plannen. In het klimaatplan heeft elke provincie drie concrete voorbeelden daarvan gegeven.

Investeren in de toekomst

Nu al zien we de gevolgen van klimaatverandering. Steeds vaker is er extreem weer. Tegelijkertijd biedt het aanpakken van klimaatverandering ook kansen. Investeren in klimaat, is ook investeren in schone lucht, comfortabele huizen, nieuwe banen en nieuwe technieken. Met het klimaatplan draagt elke provincie bij met geld voor concrete plannen om te investeren in een schone toekomst. D66 Tweede Kamerlid Matthijs Sienot: “Op dit moment wordt er gewerkt aan het klimaatakkoord. Met deze plannen laat D66 ook regionaal zien wat er allemaal mogelijk is. Door samen te werken investeren we in de toekomst. Met deze plannen dragen de provincies er aan bij dat we de klimaatdoelen halen en voor mensen en ondernemers betaalbaar zijn.”

Klik hier voor het actieplan van de provincies.