Rens Raemakers

Rens in 66 seconden

Foto: Martijn Beekman – D66 Beeld: Rens Raemakers

Rens Raemakers was van maart 2017 tot december 2023 lid van de Tweede Kamer voor D66. Hij woont in Neer.

• 33 jaar
  • Neer
  • Leudal

“Toen ik Alexander Pechtold zag debatteren tegen Geert Wilders wist ik: D66 is míjn partij.”
– Rens Raemakers

Tussen Roermond en Venlo ligt het Midden-Limburgse plaatsje Neer, de plek waar Rens zijn debuut in het leven maakte. In maart 2017 werd hij verkozen tot lid van de Tweede Kamer. Met zijn 25 jaar was hij toen het jongste Kamerlid. Hij komt op voor kinderen die opgroeien in armoede en voor jongeren die op een wachtlijst komen voor zorg die ze keihard nodig hebben.

Zijn studentenleven begon in Tilburg, waar hij aan de universiteit zijn bachelor bestuurskunde cum laude heeft behaald. Daarna reisde Rens verder af naar het zuiden, naar Maastricht, om een master in het staats- en bestuursrecht te doen. Als geïnteresseerde in de politiek en geboren ‘Neerse’ is Rens lijsttrekker van D66 Leudal geworden. Als gemeenteraadslid was hij geïnteresseerd in maatschappelijke thema’s, zoals jongeren, bibliotheken, scholen en verenigingen. Zo zorgde hij voor behoud van de bibliotheken op scholen. Ook was deze gedreven sociaal-liberaal vanaf mei 2015 tot november 2016 bestuurslid bij D66 Limburg. Als parlementariër, kwam hij op voor mensen in een kwetsbare positie met de onderwerpen jeugdzorg, GGZ, beschermd wonen en maatschappelijke opvang.

Ook is Rens, als voetballiefhebber in optima forma, scheidsrechter en veteraan bij RKSVN te Neer. Daarnaast houdt hij van hardlopen, fietsen, lezen, schrijven en reizen. In 2018 kwam zijn boek ‘Wél positief blijven’ uit, een verslag van zijn strijd tegen kanker op jonge leeftijd.