Blijf op de hoogte van D66

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang de laatste nieuwsberichten op basis van jouw interesses.

dinsdag 3 juli 2018

Laat álle veteranen in uniform

Alle veteranen mogen voortaan hun uniform aan op speciale gelegenheden, zoals op Veteranendag. Ook als ze niet langer dan 15 jaar in dienst zijn geweest. Een diepe wens van veel veteranen komt daarmee in vervulling. Het voorstel van D66-Kamerlid Salima Belhaj is aangenomen met een ruime meerderheid in de Tweede Kamer.

Salima Belhaj was geraakt door een veteraan die haar uniform op Veteranendag niet mocht dragen, omdat ze niet langer dan 15 jaar in dienst was geweest. Belhaj: “Terwijl ze zich juist sterk wilde voelen en zich wilde presenteren en bewegen tussen haar collega’s zoals vroeger. Ze was militair en dat was haar afgenomen door een trauma. Waarom dan ook haar uniform? We willen dit voor alle veteranen regelen die juist op speciale evenementen  hun uniform weer eens aan willen en dat nu niet mogen.”

Voor oud-militairen die meer dan 15 jaar in dienst zijn geweest, bestaat de mogelijkheid al. In de toekomst kunnen straks oudgedienden die met (eervol) ontslag zijn gegaan en korter dan 15 jaar in dienst zijn geweest óók hun uniform aan. Belhaj maakt dat met haar voorstel voor alle niet-dienende veteranen uit de verschillende krijgsmachtonderdelen mogelijk.

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.