Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

donderdag 23 augustus 2018

Kinderopvang mag niet-gevaccineerde kinderen weigeren

D66-Tweede Kamerlid Rens Raemakers komt met een initiatiefwetsvoorstel om crèches en peuteropvangcentra de keus te laten of ze kinderen willen toelaten die niet deelnemen aan het rijksvaccinatieprogramma. Zo kunnen ouders die hun kinderen wel willen inenten hun baby’s en peuters met een gerust hart naar de opvang brengen.

Onderschat

Raemakers: “Veel besmettelijke kinderziektes zijn uit beeld geraakt, waardoor de ernst ervan gemakkelijk onderschat wordt. Ondertussen zijn er steeds meer vaccinatie-twijfelaars. Ouders die zijn afgeschrikt, soms louter door verhalen over bijwerkingen op sociale media, die niet wetenschappelijk zijn onderbouwd. Terwijl er onweerlegbaar bewijs is dat vaccinaties veilig zijn. Nu de vaccinatiegraden steeds verder dalen vind ik het tijd worden om ouders die zich zorgen maken te beschermen.” Bij een ziekte als de mazelen moet de vaccinatiegraad 95% zijn, nu dreigt dit percentage onder de negentig te zakken. Daarmee wordt de groepsimmuniteit doorbroken. Mazelen is met name gevaarlijk voor baby’s die pas met 14 maanden kunnen worden ingeënt.

Dalende vaccinatiegraad

Ouders die hun kinderen wel laten inenten, maken zich zorgen over de gevolgen van de dalende vaccinatiegraad. Daarom wil D66 dat kinderopvangorganisaties er voor moeten kunnen kiezen om niet-gevaccineerde kinderen te weigeren. En in dat geval aan de ouders een bewijs van inenting mogen vragen. Ouders met een andere levensovertuiging kunnen nog steeds zelf kiezen of ze hun kinderen willen inenten. En crèches en peuteropvang diensten staat het vrij om een eigen afweging te maken of zij alleen maar gevaccineerde kinderen willen toelaten. Maar D66 wil wel de ouders die willen vaccineren de mogelijkheid bieden voor het ene of het andere kindercentrum te kiezen. “Hiermee bescherm je jonge kinderen tegen de risico’s van niet-vaccineren. Op crèches zijn dat met name de baby’s van onder de 14 maanden. Ook prikkel je ouders die twijfelen over vaccineren om hun kind alsnog in te enten. Zo stellen we kinderen niet onnodig bloot aan besmetting met gevaarlijke ziektes,” aldus Raemakers.

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.