Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

donderdag 4 april 2019

Makkelijker de trein nemen in plaats van het vliegtuig

D66 wil dat het voor mensen makkelijker wordt om de trein te nemen in plaats van het vliegtuig. Daarom moet er goed internationaal spoor liggen. Met zeven plannen voor het internationale spoor wil D66 de internationale trein een echt alternatief maken voor het vliegtuig. Dat is beter voor het klimaat en biedt meer comfort voor de reiziger.

Tweede Kamerlid Rutger Schonis: “Nu wordt het reizigers in Europa te vaak te lastig gemaakt om met de trein van land tot land door Europa te reizen. Treinreizen is beter voor het klimaat dan vliegen. Daarom willen wij het de reiziger zo makkelijk mogelijk maken om de trein te nemen.” Vandaag presenteert Tweede Kamerlid Rutger Schonis zijn toekomstvisie voor het internationale spoor. Daarmee wordt treinreizen in Europa nóg comfortabeler en duurzamer.

Meer bevoegdheden Europa

Alle grote Europese steden moeten op een snelle internationale treinverbinding worden aangesloten. Als landen hebben afgesproken dat ze een internationale treinverbinding aanleggen, dan moet die er wat D66 betreft ook echt komen. Het Europese spooragentschap zou een bevoegdheid moeten krijgen om lidstaten desnoods te verplichten om ontbrekende schakels in dat netwerk alsnog aan te leggen. Schonis: “Wij willen dat de trein zo comfortabel en snel is, dat mensen niet eens meer het vliegtuig willen overwegen. Als landen afspreken dat er een goede internationale treinverbinding komt, dan houden we ze aan die afspraak.”

Treinreizen als alternatief

D66 wil één kaartje voor de gehele reis door Europa, waarmee ook overgestapt kan worden van het vliegtuig naar de trein en andersom. Tweede Kamerlid Rutger Schonis: “Door treinreizen als beter alternatief zorgen we dat korte afstanden beter overbrugd kunnen worden met de trein dan met het vliegtuig. Daarmee is er meer keuze voor de reiziger en minder CO2 uitstoot.”

Eén Europese aanpak

Door samen met de andere Europese landen betere afspraken te maken zorgen we dat treinen zonder problemen over al het Europese spoor kunnen rijden. Door dit te combineren met één Europese dienstregeling in alle landen kunnen de internationale treinen straks sneller en gemakkelijker van Nederland naar bijvoorbeeld Berlijn, Parijs en Madrid rijden. Met meer nachttreinen wordt reizen met de trein een nóg beter alternatief voor vliegen in Europa tijdens vakantietijd.

Lees het plan van D66 hier.

Ruimte, wonen en mobiliteit

D66 wil vooruit, ook als het gaat om de inrichting van ons land. Een nieuw evenwicht bij het inrichten van de omgeving met ruimte voor groei, zorg voor groen, een hoogwaardig openbaar vervoer en een gezonde en goed werkende woningmarkt. De weilanden in het Groene Hart en de bossen op de Veluwe koesteren we en thuiswerken en buiten de spits reizen stimuleren we.

Nu is het moment.

Word nu lid