Snelfietsverbindingen

We zetten in op snelfietsverbindingen naar populaire locaties binnen een straal van 15 km van IJsselstein

• D66 wil niet alleen een snel- of doorfietsroute door Nieuwegein naar Utrecht, maar ook snelfietsroutes richting Woerden, Vianen en via Nieuwegein naar Houten, Science Park en Zeist. Als het ons lukt om woon-werkverkeer ritten tot ongeveer 15 km om kunnen zetten van autoritten naar fietsritten, dan is dat goed voor de doorstroming, voor de gezondheid, het milieu en de leefomgeving. Snelfietsverbindingen zijn daar ideaal voor. Een wat langere afstand wordt vaak met e-bike of speedpedelec gedaan. Dan zijn goede en overzichtelijke fietspaden essentieel. Wanneer steeds meer mensen de fiets pakken, blijft IJsselstein ook op de lange termijn bereikbaar. Met de doorfietsroute krijgen fietsers meer ruimte, krijgen ze vaker voorrang bij oversteken en kunnen beter doorfietsen. Zo wordt het aantrekkelijker om ook voor langere afstanden de fiets te pakken;
  • D66 wil dat doorfietsroutes ook echt doorfietsroutes zijn, waar de fiets voorrang heeft op ander verkeer. Op de huidige route door Nieuwegein is dat niet het geval. D66 wil dat de gemeente, in overleg met de gemeente Nieuwegein en de provincie een èchte doorfietsroute creëert naar Utrecht;
  • D66 wil dat er aan het einde van een fietsroute veilige stallingsplekken zijn, dicht bij de toegang van de betreffende voorziening: bij het tramperron, naast de ingang van het winkelcentrum. De kwaliteit van de stallingen moet passen bij de voorziening. Creëer ook plekken voor bijzondere formaten fietsen (bakfiets, transportfiets) en zorg voor diefstalbestendige stallingsmogelijkheden;
  • D66 wil dat voor inwoners van IJsselstein de fiets een volwaardig alternatief wordt voor de auto voor afstanden tot 15 km. In overleg met de Fietsersbond en buurgemeenten willen we daar een plan van aanpak voor opstellen.