Blijf op de hoogte

vrijdag 10 mei 2019

IJsselmeer geknipt voor zonnepanelen

D66 wil het mogelijk maken om drijvende eilanden van zonnepanelen aan te leggen op het IJsselmeer. Tweede Kamerlid Matthijs Sienot wil dat het kabinet deze technologie omarmt,  aangezien Nederland flink achterloopt als het gaat om het opwekken van schone energie. Zonnevelden op het IJsselmeer kunnen genoeg stroom leveren voor een miljoen huizen.

Sienot wil dat het IJsselmeer zo een centrale rol gaat spelen in de energievoorziening van de toekomst: “Dit soort dingen lijkt altijd toekomstmuziek, totdat je er samen de schouders onder zet en dan blijkt dat het wél lukt. Innovatieve bedrijven hebben de techniek en die krijgen wat mij betreft ruim baan om dit op het IJsselmeer te gaan ontwikkelen. De overheid kan zorgen voor stimulerende subsidies, aansluiting op het stroomnet, pilotprojecten en heldere wet- en regelgeving. Net zoals we hebben gedaan bij windparken in de Noordzee.”

Groot denken

Nederland loopt flink achter op het gebied van schone energie. Om de doelen te halen in 2020, is een verdubbeling nodig van wat er nu wordt opgewekt. D66 wil daarom dat het kabinet groter gaat denken en dit soort nieuwe mogelijkheden voor groene stroom stimuleert. Door minder dan 3,5% van het IJsselmeer te gebruiken, kunnen al een miljoen huishoudens van stroom worden voorzien.

Natuur

D66 wil dat bij de ontwikkeling van de zonne-eilanden vanaf het begin rekening wordt gehouden met gevolgen voor natuur en visserij op het IJsselmeer. “Door al in een vroeg stadium samen te werken met bijvoorbeeld natuurorganisaties en vissers, kunnen we ervoor zorgen dat deze drijvende energievelden geen negatieve impact hebben op biodiversiteit. Ze kunnen zelfs positieve effecten hebben. De eilanden worden verstandig en milieuvriendelijk aangelegd.”

Effectief

In de plannen van D66 komen op het IJsselmeer drijvende eilanden van duizenden zonnepanelen, die via een kabel hun energie naar de kant leveren. Deze panelen zijn golfbestendig en worden alleen aangelegd op plekken waar impact op de natuur en visserij minimaal is. Door de reflectie van de zon op het water hebben drijvende zonnepanelen een hoger rendement dan op het dak. Het rendement wordt nog hoger met systemen die meedraaien met de zon. Deze panelen leveren tot wel 30% meer groene stroom dan een gemiddeld zonnepaneel op het dak of weiland.

Lees hier de plannen van D66 voor meer zonnetuinen op het IJsselmeer.

Klimaat, natuur & milieu

De wereld verandert en daar ziet D66 kansen. Kansen voor mensen, om hun eigen energie op te wekken, of op slimme wijze hun energierekening te verlagen, kansen voor schone steden waar het gezond en prettig wonen is en kansen voor innovatieve bedrijven die hun concurrentiepositie versterken door tegen lagere kosten te produceren. Groei biedt uitdaging aan creativiteit en durf. Groei en innovatie zorgen voor oplossingen banen en welvaart. Mits die groei niet ten koste gaat van de kansen van volgende generaties. Duurzame, groene groei is de sleutel naar een welvarende toekomst.