Blijf op de hoogte

vrijdag 3 mei 2019

EU moet zich klaarmaken voor technologische wapenwedloop

D66 wil dat Europa zich klaarmaakt voor de technologische wapenwedloop die zich nu afspeelt. De partij publiceert vandaag een Europese Techvisie waar de Europese Unie mee aan de slag moet.

Neem dreiging serieus

Kamerlid Kees Verhoeven: “We worden weggedrukt door landen zoals China en de Verenigde Staten. Daarmee kan welvaart, invloed en veiligheid uit onze handen glippen. Dat zou rampzalig zijn voor Nederland, voor alle Europese landen en voor de stabiliteit in de wereld. Het is zaak dat de Europese Unie de dreiging serieus neemt en alle naïviteit en afwachtendheid van zich afschudt.”

Europa blijft achter

Daarom pleit D66 voor een gezamenlijke Europese techstrategie. Technologieën zoals 5G, cybersecurity en kunstmatige intelligentie moeten meer in handen van de Europese Unie komen. China, de VS en landen als Japan en Zuid-Korea investeren hier fors in vanuit strategische geopolitieke afwegingen. Europa blijft achter.

Verhoeven: “Voor de duidelijkheid. Landen als Nederland kunnen dit niet in hun eentje. Als eensgezinde Europese Unie met een ambitieuze agenda kunnen we voldoende tegenstand bieden, cyberaanvallen afslaan en offensief innoveren. Alleen zo kunnen we zorgen dat de belangen van mensen centraal staan in plaats van de belangen van een kapitalistische bedrijfscultuur of die van een centrale staatscultuur.”

50 miljard investeren

De partij stelt voor dat via de Europese meerjarenbegroting 50 miljard extra wordt geïnvesteerd in technologieën zoals kunstmatige intelligentie, quantumcomputing, cybersecurity, ruimtevaart en digitale infrastructuur. Daarnaast moet een Europese techcommissaris aangesteld worden voor stevig Europees industriebeleid. Ook stelt D66 voor dat in Eindhoven een Europees instituut voor kunstmatige intelligentie komt.

Lees hier meer over onze voorstellen.

Kiezen vóór Europa

Europese integratie is een waarborg voor vrede, veiligheid en welvaart. In een wereld met opkomende grootmachten en uitdagingen die landsgrenzen overschrijden is het cruciaal dat Europa samenwerkt. D66 ziet de economische crisis als een uitdaging om - net als in Nederland - ook in Europa te hervormen.

Nu is het moment.

Word nu lid