Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

donderdag 5 december 2019

Raadslid Wieke Paulusma wint Europese prijs voor democratische vernieuwing

Het Groningse D66-raadslid Wieke Paulusma heeft vanavond in Berlijn de Europese prijs voor democratische vernieuwing ontvangen: de Innovation in Politics Award 2019.

Paulusma was genomineerd voor haar betrokkenheid bij de Coöperatieve Wijkraad in de Oosterparkwijk: “Ik ben ontzettend blij! Het is zo belangrijk dat er weer vertrouwen ontstaat tussen politici en inwoners en tussen wijkbewoners onderling”.

De concurrentie was groot: Paulusma was één van de tachtig finalisten, waarbij ze met de Coöperatieve Wijkraad meedeed in de categorie ‘democratie’. Een jury van ruim 1000 Europeanen selecteerden de finalisten uit 400 genomineerden. De vernieuwingsprijzen worden sinds 2017 op initiatief van het Innovation in Politics Institute uitgereikt. Dit instituut houdt zich bezig met versterking van de democratie in Europa.

Coöperatieve Wijkraad

De Coöperatieve Wijkraad Oosterparkwijk bestaat sinds 2017. In deze wijkraad zitten 11 inwoners van de wijk en een aantal leden van de Groningse gemeenteraad. Samen nemen ze beslissingen over de Oosterparkwijk. Loting heeft bepaald welke wijkbewoners in de wijkraad zijn gekomen. Ook is een wijkpanel van 400 wijkbewoners door loting tot stand gebracht.

Het is één van de democratische experimenten in Groningen waarmee de gemeenteraad heeft ingestemd. De Oosterparkwijk is de eerste wijk in Nederland met een coöperatieve wijkraad. Paulusma: “Democratische vernieuwing is een kwestie van een lange adem. De wijkraad in de Oosterparkwijk is daar een onderdeeltje van”. De afspraak is dat de gemeenteraad de beslissingen van de wijkraad overneemt. Op dit moment mogen alle wijkbewoners van de Oosterparkwijk stemmen op goede ideeën van medebewoners.