D66 wil opheldering over mogelijke infiltratie

Verschillende fracties uit de Edese gemeenteraad hebben op korte termijn een interpellatiedebat aangevraagd. Het debat moet gaan over de onthullingen van het landelijk dagblad NRC over een onderzoek dat de gemeente Ede in het geheim heeft gedaan naar moskee Al Mouahidin in Ede. Daarbij zou gebruik zijn gemaakt van infiltratietechnieken. Het debat is aangevraagd door de fracties van EdeNU, D66 en PvdA. Maandag 25 oktober vindt er in beslotenheid een informatieve bijeenkomst plaats. Ook hierbij pleiten deze partijen voor maximale transparantie en het openbaar maken van het onderzoeksrapport, desnoods geanonimiseerd.

Onderste steen boven

Deze fracties zijn geschrokken van dit krantenartikel aangezien infiltratie het vertrouwen van de moskeebezoekers in de gemeente ernstig beschadigt en tegen de wet is. Alleen onder zeer strenge voorwaarden en bij serieuze verdenkingen zouden instanties als de AIVD of de politie zulk onderzoek mogen doen. In dit geval heeft de gemeente Ede het onderzoek uitbesteed aan een privaat bedrijf. Volgens het artikel zou van concrete verdenkingen geen sprake zijn.
De gemeenteraad was niet eerder op de hoogte gesteld van dit onderzoek uit 2016-2017. EdeNU-fractievoorzitter Charifa El Kaddouri: “De aanleiding waarop dit onderzoek gebaseerd is, is mij onbekend en ik ben ook niet op de hoogte van de uitkomsten van het onderzoeksrapport. Daarom moet er snel duidelijkheid komen om de gevoelens van onveiligheid onder de Edese moslimgemeenschap tegen te gaan. Als de onthullingen in het NRC-artikel juist zijn dan heeft de overheid de fundamentele persoonlijke grondrechten geschaad. En dat is zeer zorgelijk. De onderste steen moet daarom boven!”

Tot op de bodem uitzoeken

De gemeente Ede ontkent dat er sprake is geweest van infiltratie en dat het onderzoek voldeed aan de privacyregels en onderzoeksrichtlijnen. D66-fractievoorzitter Stephan Neijenhuis: “We hebben nu gedetailleerde en ernstige beschuldigingen aan het adres van de gemeente vanuit de pers. De raad moet zo snel mogelijk het onderzoek zelf kunnen inzien inclusief alle bijbehorende stukken. Dan weten we wat er precies gebeurd is.” PvdA-fractievoorzitter Harry van Huijstee: “Het bestuur en de bezoekers van de moskee zijn erg geschrokken van de onthullingen. Dat vinden wij terecht. Vanuit de politiek willen we hier gehoor aan geven door deze zaak tot op de bodem uit te zoeken en herhaling te voorkomen. Het vertrouwen in ons gemeentebestuur is ernstig beschadigd.”
Ook in de Tweede Kamer hebben verschillende fracties, zoals D66, GroenLinks en DENK een debat aangevraagd met verantwoordelijk minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. Zij wijzen op het dubieuze handelen van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), die de gemeente heeft doorverwezen naar het betreffende onderzoeksbureau. Ook de NCTV is niet gerechtigd om undercover-onderzoek te doen of te laten uitvoeren.