Gezondheid moet speerpunt worden van beleid op alle domeinen

Op maandag 17 juni kopte de NOS: “Organisaties slaan alarm: ‘Gezondheidsramp in de maak'”. Volgens deze organisaties is een “gezondheidsramp” in de maak, die ook de Nederlandse welvaart kan aantasten. Ongezondheid kost de samenleving veel geld en vergroot personeelstekorten. “Deze ontwikkeling stopt niet vanzelf.” Lees het volledige artikel hier.

Gezondheidsbeleid van D66 Deventer
D66 Deventer onderschrijft deze oproep en zet zich al meerdere malen actief in op het gebied van gezondheidsbeleid. Wij streven naar een gezonde, welvarende en vooruitstrevende stad, waarbij preventie en bevordering van gezondheid centraal staan. Hieronder staat een overzicht van de inzet van D66 Deventer op dit gebied.

Preventie
Preventie is een van de belangrijkste pijlers van ons gezondheidsbeleid. We willen investeren in programma’s die gezonde leefgewoonten bevorderen, zoals:

• Gezonde voeding
  • Voldoende bewegen
  • Mentale gezondheid

Door preventieve maatregelen te nemen, kunnen we de druk op de zorg verminderen en de algemene gezondheid van onze gemeenschap verbeteren. Dit streven is onderbouwd door de aangenomen D66 Deventer motie voor het ontwikkelen van een instrument waarin integraal beleid centraal staat en daarmee ook over meerdere domeinen integraal afgewogen wordt in de Deventer raad. Lees meer over deze Motie Preventieplan Integraal Beleid. Na de zomer verwachten we een presentatie van dit nieuwe instrument.

Verantwoord Alcoholbeleid
Een belangrijk onderdeel van ons gezondheidsbeleid is verantwoord alcoholbeleid. We erkennen de risico’s van overmatig alcoholgebruik en willen daarom maatregelen implementeren die het bewustzijn vergroten en problematisch gebruik verminderen. Dit omvat onder andere:

• Voorlichting op scholen
  • Campagnes voor verantwoord drinken
  • Samenwerking met lokale horeca om verantwoord alcoholgebruik te bevorderen

Onze inzet op dit vlak wordt ondersteund door de recente goedkeuring van een motie van o.a. ons als D66 Deventer over alcoholmarketing, waarin striktere regels worden vastgesteld.

Schriftelijke Vragen over Vapen
Gezien de opkomst van vapen onder jongeren, heeft D66 Deventer schriftelijke vragen ingediend om duidelijkheid te krijgen over het huidige beleid en de maatregelen die genomen worden om deze trend tegen te gaan. We zijn bezorgd over de mogelijke gezondheidsrisico’s en hebben het College bevraagd wat op gemeentelijk niveau mogelijk is om vapen terug te dringen. Bekijk de vragen hier.

Schriftelijke Vragen over ‘Jongeren op Gezond Gewicht’
Daarnaast hebben we schriftelijke vragen ingediend over de aanpak van het programma ‘Jongeren op Gezond Gewicht’. We willen inzicht krijgen in de huidige resultaten en plannen voor de toekomst. Het is essentieel dat we effectieve strategieën hebben om overgewicht onder jongeren te bestrijden en hen te ondersteunen bij het aannemen van een gezonde levensstijl. Lees meer over deze Schriftelijke Vragen Jongeren op Gezond Gewicht.