Dalende vaccinatiegraad en het risico voor kinderen– hoe zit het in Deventer?

Na het nieuws over de afnemende vaccinatiegraad en de ernstige gevolgen hiervan heeft D66 Deventer het college schriftelijke vragen gesteld. Landelijk is er een zorgwekkende trend van dalende vaccinatiegraden onder kinderen sinds 2020. Een hoge vaccinatiegraad is cruciaal om de verspreiding van ernstige infectieziekten zoals mazelen, de bof, kinkhoest en polio tegen te gaan, en daarmee het voorkomen van onnodige baby- en kindersterfte. In de antwoorden van het college zien we dat de vaccinatiegraad in Deventer over het algemeen goed is en de laatste jaren nauwelijks is gedaald. De GGD voert ook voorlichtings- en programma-activiteiten uit om de vaccinatiegraad op peil te houden.

De cijfers over de vaccinatiegraad voor de verschillende infectieziektes in Deventer zijn hier te vinden en bijgevoegd als afbeelding hieronder. De minimale vaccinatiegraad is afhankelijk van het type infectieziekte. Bij bijvoorbeeld BMR is de beoogde minimale vaccinatiegraad bijvoorbeeld 95%, in Deventer is dat 93,7%. Dit Deventer percentage ligt hoger dan het landelijk gemiddelde, maar daalt wel licht. Hier moeten we wel bij opmerken dat vanaf 1 januari 2022 ouders of jongeren uitdrukkelijk toestemming moeten geven voor het delen van vaccinatiegegevens. Als deze toestemming niet wordt gegeven, kan het RIVM de vaccinaties van kinderen niet registreren. Daarom ligt de vaccinatiegraad die wordt gepubliceerd lager dan het werkelijke aantal gevaccineerde mensen.

Helaas zijn er nog geen cijfers op wijkniveau beschikbaar over de verschillende vaccinatiegraden. Landelijk is bekend dat bepaalde groepen, zoals mensen met een specifieke geloofsovertuiging, hoger opgeleiden met een antroposofische visie, mensen die geloven in complottheorieën, arbeidsmigranten en vluchtelingen, een lagere vaccinatiegraad hebben.
Het blijft daarom belangrijk om de situatie te monitoren, te blijven investeren in voorlichting, campagnes en goede beschikbaarheid van vaccinaties, en voorbereid te zijn op mogelijke uitbraken. De antwoorden van het college stellen ons gerust dat dit gebeurt.
Verdere inzet is vooral afhankelijk van de ontwikkelingen in de landelijke politiek met betrekking tot het bieden van meer middelen voor de GGD’s om te werken tegen de dalende vaccinatiegraad. De woordvoerder van D66 Deventer heeft dit debat in de Tweede Kamer gevolgd en is niet erg hoopvol over het urgentiegevoel bij de minister. Het lijkt nog maanden te duren voordat er mogelijk besluiten komen om meer budget vrij te maken voor de GGD’s, terwijl er nu een landelijk probleem is. Omdat de verschillende vaccinatiegraden in Deventer niet alarmerend lijken te zijn, willen we als raadsfractie de verdere ontwikkelingen afwachten voordat we actie ondernemen binnen onze gemeentelijke mogelijkheden.

Beeld: RIVM – Bilthoven