De gemeenteraad stemt over windturbines

Stappen naar duurzame energie

Ten behoeve van de Regionale Energiestrategie (RES) zijn er op 11 oktober in de gemeenteraad van Deventer cruciale beslissingen genomen betreffende windturbines. De RES is een samenwerkingsverband waarbinnen overheden afspraken maken over de hoeveelheid duurzame energie die elke gemeente dient op te wekken. D66 is van mening dat er stappen gezet moeten worden om onze energievoorziening te baseren op meer duurzame bronnen, zoals zonne- en windenergie en aardwarmte.

De druk vanuit de provincie Overijssel op de gemeenten is aanzienlijk. De boodschap was aanvankelijk duidelijk: er zijn meer windmolens zijn nodig, maar het is aan de gemeenten om aan te geven waar deze geplaatst zullen worden. Als een gemeente hierin geen initiatief neemt, neemt de provincie zelf de regie en beslist zij waar de windturbines komen te staan. Er was dus voortgang geboden en Deventer lag op de planning om voor het einde van dit jaar tot zoekgebieden te besluiten. Maar de rolverdeling is onverwacht de afgelopen periode gewijzigd. Dat brengt veel ongemak in de Deventer gemeenteraad. Maar er zit meer achter.

Onbetrouwbaar bestuur en politiek: Hoe zit dat precies?

Tien dagen voor het definitief vaststellen van het windbeleid dienen enkele fracties (BBB, VVD, SGP, GroenLinks en PvdA) van de provinciale staten van Overijssel een motie in met verdiepende eisen. Windturbines mogen voortaan buiten de zoekgebieden enkel in clusters van 4 geplaatst worden. Dus de provincie wijzigt hiermee eenzijdig de spelregels voor de RES. Hiervoor sneuvelen vele kansrijke projecten, omdat ze niet meer haalbaar zijn. De provincie komt daarbij met een aanwijzing van zoek- of clustergebieden waar molens wel mogelijk zijn. Zie het kaartje via bijgaande LINK.

Op 11 oktober besloot de provincie bouw van nieuwe zonneparken in Overijssel te blokkeren. Gemeenten mogen er zelf niet meer over beslissen. Volgens Provinciale Staten wordt in Overijssel al voldoende duurzame energie met zonnepanelen opgewekt. Er vindt wederom een verandering van de spelregels plaats. Opvallend is dat alleen de Statenfractie van D66 tegen deze motie heeft gestemd.

Het is duidelijk dat de provincie Overijssel met haar aangescherpte windbeleid en het blokkeren van nieuwe zonneparken de lokale gemeenten onder druk zet. De voortdurend veranderende richtlijnen en strategieën van de provincie wekken zorgen en onzekerheid bij zowel lokale bestuurders als inwoners.

De situatie in Deventer

Het college van Deventer heeft het zoekgebied A1-zone voorgesteld, wat zich uitstrekt tot aan de gemeentegrens. D66 heeft zich hard gemaakt om dit zoekgebied te verruimen met een amendement. Maar ook weer niet zover, bijvoorbeeld door de hele gemeente aan te wijzen, dat de provincie Overijssel niet akkoord zou gaan met het voorstel van Deventer. Daarvoor heeft D66 het clustergebied voorgesteld van de provincie. De redenatie was: Hoe kan de provincie tegen een kaart zijn die ze zelf hebben getekend? Bovendien door het vergroten van het zoekgebied was het argument dat de kans voor het vinden van een geschikte locatie vergroot zou worden. De raad kon zich vinden in dit idee, er is dan ook een meerderheid gevonden hiervoor. Met deze cruciale aanpassing is het gewijzigde raadsvoorstel van het college aangenomen.

Daarnaast heeft D66 een motie ingediend om ook buiten het vastgestelde zoekgebied naar geschikte locaties te kijken, met het idee om bij kansrijke en gedragen initiatieven de provincie te benaderen voor een uitzonderingsregel. Hiermee beoogden we de regie weer terug te nemen. Deze motie kreeg echter helaas net onvoldoende steun. Andere moties van andere partijen met betrekking tot participatie en het idee om een stevige brief te sturen naar de provincie voor het eenzijdig aanpassen van de spelregels hebben wij als D66 uiteraard wel gesteund.

Hoe nu verder?

In samenspraak met onze inwoners zetten we in op de realisatie van onze energieambities. We gaan zorgvuldig om met onze inwoners en laten hen maximaal meebeslissen waar het gaat om locatiekeuze, vorm en voorwaarden voor het opwekken van schone energie, voor zover de provincie ons niet daarin blokkeert. Zorgvuldige en tijdige participatie is van groot belang om stappen te kunnen maken. Ook gaat D66 inzetten op zorgvuldig opgestelde toetsingskaders, waarin de gezondheid van onze inwoners een centrale rol in zullen spelen. Althans, als de provincie dat allemaal nog toelaat.