Raadsleden speeddaten met culturele sector

Beeld: D66

Twee dagen lang zijn raadsleden en vertegenwoordigers van de culturele sector met elkaar aan het speeddaten in Theater Korzo. Het doel: elkaar beter leren kennen voordat de raad grote debatten moet gaan voeren over de Haagse culturele sector en de financiering daarvan. In totaal komen minstens 34 instellingen in twee dagen tijd aan het woord.

Van klein theater tot groot festival
Raadsleden en culturele instellingen speeddaten met elkaar voor elk dertig minuten, zodat raadsleden de kans hebben om de vragen te stellen en zich goed te informeren. Zo divers als het Haagse cultuurlandschap is, zo divers zijn de speeddaters. Van theaters tot dansgroepen, van musea tot festivals. In deze sessies wordt heel veel informatie verzameld over hoe het met de instellingen gaat en wat ze verwachten van het nieuwe kunstenplan, waarin de verdeling van de subsidies wordt vastgelegd. Vele vertellen over hun gestegen kosten voor energie, fair pay en cao lonen zijn opgeschroefd, inflatie en het herstel van de corona periode.

Veel partijen vertegenwoordigd
“Als raadsleden moeten we zelf ons eigen onderzoek doen, en met dit speeddaten ontdekken we enorm veel”, zegt D66-raadslid Andrew van Esch die blij is met de opkomst, ook van raadsleden en fractievertegenwoordigers. Naast D66 zijn ook Hart voor Den Haag, GroenLinks, PvdA, CDA, SP en HSP aanwezig.

GroenLinks-fractievertegenwoordiger Lisa van de Voort: “Het culturele aanbod in Den Haag is veelkleurig. De speeddates hebben voor mij bevestigd dat we als gemeente het belang van kleinere instellingen niet moeten onderschatten.” Raadslid Coen Bom (Hart voor Den Haag): “Eigenlijk is de rode draad: er moet dringend geld bij als we de ambities willen waarmaken. Daarom willen wij, als Hart voor Den Haag, zoeken naar 19 miljoen extra budget voor de sector zodat de eisen aan bijvoorbeeld Fair Pay ook reëel zijn”.

Mogelijk meer speeddates
Omdat Den Haag nog veel meer culturele instellingen kent sluit Van Esch, een van de initiatiefnemers van het speeddaten, niet uit dat er nog een derde speeddate-dag komt. “We waren binnen 24 uur volgeboekt en er staan nog 24 instellingen op de reservelijst. We gaan dus proberen om hen ook nog te spreken voordat de vakanties beginnen. Zo krijgt de hele culturele sector de kans om te spreken en wij de kans om te luisteren”.