Andrew van Esch ontvangt delegatie van Oekraïense burgemeesters op bezoek in Den Haag

Terwijl hun land in oorlog verkeert, bezoeken 18 Oekraïense burgemeesters de internationale stad van Vrede en Recht. Hun bezoek komt kort nadat een delegatie van Haagse raadsleden in Oekraïne was om bestuurders en vertegenwoordigers van Oekraïense gemeenten te spreken. Woordvoerder internationale zaken en lid van de delegatie, Andrew van Esch, vindt het mooi dat de burgemeesters Den Haag bezoeken. “Als internationale stad van vrede en recht hebben we een morele plicht naar onze Oekraïense gemeenten”.

De 18 burgemeesters bezoeken Den Haag en andere gemeenten in Nederland om te leren over het Nederlandse openbare bestuur en economie en vertegenwoordigen vooral kleinere gemeenten. In de raadzaal van Den Haag werden ze welkom geheten door Andrew van Esch (D66), Constant Martini (Hart voor Den Haag) en Samir Ahraui (PvdA). Deze drie raadsleden waren net een aantal dagen daarvoor zelf uit Oekraïne teruggekeerd.

Van Esch was dankbaar dat hij de delegatie van burgemeesters kon verwelkomen in de raadzaal, zoals hij enkele dagen eerder zelf ook in Oekraïne was ontvangen. “Oekraïne staat voor intense uitdagingen in hun strijd voor de idealen waar wij ook voor staan. Toen wij daar waren, afgelopen week, spraken we alleen grote gemeenten. Nu kregen we de kans om de ervaringen en behoeften van de kleinere plattelandsgemeenten aan te horen. Veel vroegen ze om hulp bij hun lokale democratisering. Echt een D66 onderwerp!”