D66, GroenLinks en PvdA: Maak een keuze in de Boekhorststraat

De Boekhorststraat is een unieke winkelstraat vol opvallende winkels. Alleen is de nauwe straat ook een drukke en chaotische sluiproute waardoor het bezoekers afschrikt. De gemeente had vijf jaar geleden plannen om de straat aan te pakken, maar deze plannen zijn nooit uitgevoerd en verouderd. Daarom trekken D66, GroenLinks en PvdA aan de bel. “Het is tijd om een keuze te maken over de toekomst van deze straat”.

Door het verkeer de winkels niet zien
De Boekhorststraat is een ruwe parel van de Haagse binnenstad. Het is een straat zonder grote winkelketens en waar veel ambacht beoefend wordt. Er zitten restaurants, galeries, platenzaken, boetiekjes en de betere tattooshop. Maar toch mijden veel mensen de winkelstraat. “Ik snap het wel, want in deze straat hebben we nooit een keuze gemaakt voor wat we er precies mee willen”, zeg Marieke van Doorn. “Daarom is deze straat een chaotische mix van alle soorten verkeer. Sterker nog, het is nu zo druk dat mensen door het verkeer de winkels niet meer zien”.

Verouderde plannen
Maar die keuze laat op zich wachten. De gemeente heeft al vijf jaar geleden een plan opgesteld, maar daar is niets van terecht gekomen. “De Boekhorststraat verdient het om méér te zijn dan de sluipsnelweg die het nu is: een gezellige, levendige winkelstraat waar je je geen zorgen hoeft te maken om auto’s die ook vaak net iets te hard optrekken”, stelt Janneke Holman (PvdA). “De straat wacht al zo lang op een plan, tijd voor actie!”

“Maak sluipsnelweg autoluw”
De drie raadsleden, die eerder met elkaar vragen hebben gesteld over de straat, willen dat de wethouder ambitieuzer is. Maarten De Vuyst, raadslid GroenLinks: “De Boekhorststraat heeft een roemrijk Haags verleden. Het is tijd om het een net zo roemrijke toekomst te geven, met plannen die door bewoners, ondernemers en gemeente samen tot stand zijn gekomen.” Van Doorn beaamt dit. “Het is tijd om een echte keuze te maken over de toekomst van de Boekhorststraat. Maak deze sluipsnelweg autoluw, zodat de bezoekers, ondernemers en bewoners eindelijk de ruimte krijgen!”