D66: laat bewonersorganisatie Rivierenbuurt niet in de kou staan

Marieke van Doorn - Beeld: Martijn Beekman

Bewonersorganisaties zijn de spil van de wijk. Ze zijn van groot belang om ervoor te zorgen dat signalen uit de wijk de gemeente bereiken en er actie ondernomen kan worden. Maar de bewonersvereniging van de Rivierenbuurt is haar onderkomen kwijt geraakt en staat nu op straat. Onacceptabel voor D66. Met een motie hebben we ervoor gezorgd dat het stadsbestuur nog voor de zomer met een oplossing moet komen.

Van kleine dingen in de buurt, tot grote onrust die de hele wijk wakker houdt. Bewonersverenigingen horen het en geven het door. Zo kan de gemeente beter inspelen op wat er in een wijk speelt. En zeker in een wijk als de Rivierenbuurt, waar verschillende problemen dwars door elkaar lopen, is dat keihard nodig. “Deze wijk is enorm in beweging. Het is tegelijkertijd een kleine oude volkswijk die bekend staat vanwege de Geleenstraat, maar ook een wijk met veel nieuwbouw vol starters die graag naast het bruisende centrum wonen. Al die geluiden moeten we als gemeente goed kunnen horen”.

Maar de Bewonersorganisatie Rivierenbuurt/Spuikwartier (BRS) staat op straat omdat de brede buurtschool 03, waar ze ruimtes mogen gebruiken, hard aan het groeien is. Er is zelfs geen ruimte meer om het archief van de organisatie op te slaan, laat staan activiteiten te organiseren. Een motie van raadslid Marieke van Doorn heeft ervoor gezorgd dat de gemeente voor de zomer de organisatie gaat helpen een passende oplossing te vinden. “Als we bewoners in de wijk serieus nemen, moeten we hun bewonersorganisatie een serieuze plek geven”