Een kunst- en cultuurstad voor iedereen

Den Haag is een stad van kunst en cultuur. Maar wie de meesterwerken van vroeger wil eren, moet de makers van vandaag en morgen ook koesteren. Daarom komt raadslid en kandidaat Anno Fekkes met plannen om juist die makers de toekomst te geven die ze verdienen.

Kunst en cultuur zijn onmisbaar voor een vitale samenleving en de mentale gezondheid van mensen. Zeker in een wereld die razendsnel verandert, waarin oude zekerheden snel verdwijnen en grote vraagstukken opdoemen (bijv. op het gebied van klimaat, gezondheid, technologie, mobiliteit en migratie). Kunst en cultuur kunnen helpen om de discussie over deze onderwerpen te verrijken, aan te jagen of inzichtelijk te maken. Tegelijkertijd zijn ze de motor achter de ontwikkeling van kinderen, het aangename leefklimaat, het gevoel van veiligheid en de economische bedrijvigheid in onze stad. Het houdt ons scherp, helpt uit bubbels en over schaduwen heen te stappen en de eigen omgeving alsook de wereld met een frisse blik te bezien.

Om dit waar te maken hebben we culturele instellingen en creatieve makers in onze stad nodig. Zij moeten ervan op aan kunnen dat in Den Haag een goed en veilig kunst- en cultuurklimaat wordt gerealiseerd. D66 Den Haag waardeert de vele instellingen en makers in onze stad en wil daarom een verhoging van het kunst- en cultuurbudget, investeringen van 2 miljoen per jaar in cultuurpanden en een flexibilisering van het Kunstenplan-subsidiesysteem. Deze voornemens zijn bedoeld om een kansengelijke en kansenrijke stad te realiseren waarin iedere deelnemer aan de Haagse culturele sector wordt gerespecteerd en kansen wordt geboden. Dat lukt alleen als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

Een goed makersklimaat

Bieden van kansen
Makers (kunstenaars, dansers, filmmakers, schrijvers, choreografen, theatermakers en overige creatieven) moeten in Den Haag mogelijkheden zien om zich te ontwikkelen. (Jonge) makers worden actief ondersteund in hun artistieke en professionele ontwikkeling in samenwerking met culturele organisaties als mentor.

Verkrijgen van een goede werkplek
Investeren in cultuurpanden (broedplaatsen) is een verrijking van het Haags kunstklimaat. Afgestudeerden van de kunstopleidingen ervaren toekomstmogelijkheden in onze stad. Hiervan zijn vele voorbeelden: ‘De Helena’, WDX4, Trixie of DCR. Denk aan mogelijkheden in Zuidwest waar de inbreng van kunst en cultuur de wijk een boost zal geven. De verkoop van gemeentelijk vastgoed mag niet tot gevolg hebben dat kunstenaars en culturele instellingen overgeleverd worden aan de grillen van commerciële partijen.

Betrekken van kunstenaars bij het ontwikkelen van beleid
Hun inzicht en inspiratie zorgt voor verrijking door met een andere bril gestelde opgaven te benaderen. Omdenken is een kwaliteit die creatieve makers van nature bezitten. Wat dat betreft is het raadzaam om ook aan de studenten van onze twee Koninklijke kunstopleidingen te denken.

Uitbreiden van mogelijkheden voor nachtcultuur
De nachtcultuur is gebaat bij uitbreiding en spreiding van locaties: het bevordert de ontwikkeling en werkgelegenheid binnen de muziek-/dance-/popscene. Nieuwbouwprojecten binnen het CID lenen zich bij uitstek voor het huisvesten van nachtcultuur. Nieuwe initiatieven worden omarmd!

Realiseren van de ‘Haagse etalage’
Er is behoefte aan een plek waar doorlopend resultaten van moderne Haagse beeldende kunst fysiek en virtueel wordt gepresenteerd. Dit zal de waardering van de Haagse kunstenaars ten goede komen.

Een sociale en veilige cultuursector

Sociale veiligheid is de sleutel tot een inclusief en divers cultuurlandschap
Iedereen voelt zich aangesproken en veilig om mee te doen, zowel online als in de fysieke wereld, ongeacht afkomst, gender en seksuele voorkeur. Van instellingen die een subsidie van de gemeente ontvangen verwachten wij dat zij het voortouw nemen om die veiligheid te waarborgen.

Veiligheid op de werkvloer is vanzelfsprekend
Iedereen die een bijdrage levert aan kunst en cultuur in onze stad moet daar veilig kunnen werken. Van instellingen verwachten wij dat zij een klimaat creëren waarin onzekerheden, onveiligheden en kwetsbaarheden op de werkvloer besproken kunnen worden. Hierbij wordt uiteraard ook de mogelijkheid geboden om een vertrouwenspersoon te raadplegen zodra er niet van een veilige werkomgeving kan worden gesproken.

Veilig nachtleven
Voor een stad als Den Haag is een levendige nacht van het grootste belang. Bezoekers van cafés en clubs moeten een onbezorgde nacht kunnen beleven. Daarom is het noodzakelijk dat iedereen in z’n waarde wordt gelaten en kan rekenen op respect. Cafés en clubs zijn verantwoordelijk om die veiligheid voor bezoekers en personeel te waarborgen. Het openbaar vervoer moet regelmatiger diensten aanbieden om bezoekers veilig van en naar huis te brengen.

Een goede beloning

Werken loont[1]
Helaas lezen we nog te vaak dat de betaling van makers ver achterblijft bij die van mensen uit andere sectoren. ‘Fair pay’, conform de ‘Fair Practice Code’ moet daar verandering in brengen. Mede om die reden is de verhoging van het cultuurbudget noodzakelijk. Het stelt de Haagse instellingen in staat om hun personeel en freelance betrokken makers naar behoren te belonen. Wat D66 betreft blijft het naleven van de ‘Fair Practice Code’ een belangrijk criterium bij het toekennen van subsidies.

Geen wurgcontracten
Zzp’ers in de kunst- en cultuursector mogen niet geconfronteerd worden met organisaties die een onredelijke beloning bieden, voorbereiding van lessen niet honoreren en middels wurgcontracten groei en ontwikkeling blokkeren.

Ondersteuning bij crises
Voor de culturele sector was ondersteuning tijdens de coronacrisis van groot belang. Het stelde instellingen en makers in Haagse cultuurpanden in staat hun werkzaamheden op bescheiden schaal voort te zetten. Maar het heeft hen ook geholpen om na de crisis weer ‘op te staan’. Ook tijdens volgende vergelijkbare crises moet de sector op een ondersteunende overheid kunnen rekenen.

Goed onderwijs

Kinderen groeien op met kunst en cultuur
D66 is als onderwijspartij voorstander van goed onderwijs in de kunstvakken. Wij ondersteunen de inzet van de vele hierbij betrokken instellingen als CultuurSchakel, KOO alsook de cultuurankers in onze stadsdelen en de vele culturele instellingen, als onderdeel van hun aanbod.

Kunstenaars zijn betrokken
Wie kan nu beter lesgeven in kunstonderwijs dan de kunstenaar zelf? Wij zijn voorstander van kunstenaars in de klas die leerlingen op een andere manier kunnen laten kijken, (om)denken en enthousiasmeren.
Bibliotheken bieden kansen
Een leven lang leren; wat dat betreft leveren bibliotheken bij uitstek de ruimte, de faciliteiten en de informatie om dit mogelijk te maken. Uitbreiding van de collectie kunstboeken is nodig waar dit nu nog niet geboden wordt.

[1] Eenieder die arbeid verricht, recht heeft op een rechtvaardige en gunstige beloning, welke hem en zijn gezin een menswaardig bestaan verzekert, welke beloning zo nodig met andere middelen van sociale bescherming zal worden aangevuld (Universele Rechten van de mens, Artikel 23.3).