Haagse Toren bestaat 600 jaar – D66 wil dat Den Haag groots uitpakt

Beeld: Dustin Bowdige

De Haagse Toren, de kerktoren van de Grote Kerk in het centrum van Den Haag, is 600 jaar oud. Om dit te vieren zijn er allerlei activiteiten in en rond de toren, waar de gemeente Den Haag tevens eigenaar van is. D66-raadslid Dennis Groenewold wil dat de gemeente meer doet om van het 600-jarige jubileum een groot succes te maken.

“Het jaar 1424 is voor de meeste mensen lastig in te beelden”, zegt raadslid Dennis Groenewold. “Maar voordat Amerika was ontdekt, voordat er protestanten waren, voordat ons land überhaupt bestond, stond deze toren hier al. Het is ouder dan Erasmus, Rembrandt of Willem van Oranje. Het is reden genoeg om deze 600-jarige verjaardag uitgebreid te vieren”.

Een van de ideeën die Groenewold aan het college heeft voorgelegd komt van de vrijwilligers die de Haagse Toren open houden voor het publiek. Ze willen een mooie entreehal die trots op het iconische gebouw uitstraalt. Groenewold: “Iedereen kent natuurlijk het Binnenhof, maar als stad mogen we net zo trots zijn op eeuwenoude iconen als de Haagse Toren. Juist nu het Binnenhof dicht is en deze toren zijn 600ste verjaardag viert”.