Motie vreemd aan de agenda ‘Maai Mei Niet’

Dat de biodiversiteit op onze planeet, en dus ook in Berkelland, achteruit gaat is helaas geen verrassing meer. Rapporten die deze achteruitgang aantonen zijn aan de orde van de dag.

Biodiversiteit

Een manier om de biodiversiteit een handje te helpen wordt met ‘Maai Mei Niet’ gegeven. Om maar een voorbeeld te noemen: de paardenbloem vormt in het voorjaar een belangrijke bron van nectar en stuifmeel voor allerlei insecten. Door deze bloemen te maaien wordt het deze insecten een stuk lastiger het voorjaar te overleven. Insecten welke wij hard nodig hebben voor de bestuiving van veel van onze gewassen. Overigens zien veel mensen de paardenbloem helaas nog steeds als onkruid.

Reden genoeg dus om onze inwoners te vragen in mei (of langer) (gedeeltelijk) niet te maaien en de gemeente te vragen dit over te brengen en zich bij ‘Maai Mei Niet’ aan te sluiten. Reden genoeg voor D66 Berkelland om deze motie mede in te dienen.

Bijdrage D66 Raadslid Daan Somsen motie ‘Maai Mei Niet’. Beeld: Gemeente Berkelland