Bouwen en reguleren 

We zorgen voor betaalbare woningen in alle segmenten door de bestaande voorraad waar dat kan te reguleren en de bouwproductie op te schroeven. 

  • We zetten in op de bouw van 9.000 woningen per jaar, met een woningbouwprogrammering van 30% sociale huur, 40% middenhuur en -koop, en 30% huur en koop in het hogere segment.
  • We voegen meer woningen uit het middensegment in verhouding tot sociaal toe. Dit segment is momenteel in de stad onvoldoende beschikbaar, terwijl met name dit segment bijdraagt aan doorstroming vanuit de sociale huursector.
  • In het middensegment reserveren we 30% voor sociale koopwoningen tot € 325.000.
  • We zorgen ervoor dat 50% van de nieuw te bouwen woningen betaalbaar en beschikbaar wordt voor middeninkomens (€35.000 – €70.000 bruto-inkomen per jaar).
  • De wachttijd voor een sociale huurwoning is 13 jaar. Dat willen we terugdringen. Oplossingen zien we in de nieuwbouw – 30% van het totaal aantal nieuwe woningen –maar ook in het bevorderen van doorstroming in de bestaande voorraad.
  • We oormerken 30% van de nieuwe woningen in het sociale segment voor jongeren en studenten.
  • Bij nieuwbouw hebben we speciale aandacht voor starters en gezinnen. We kijken hierbij scherp naar de grote van de woning, de benodigde voorzieningen en de betaalbaarheid.
  • Met 30% nieuwbouw in het hogere segment voor koop en huur kunnen er – ondanks een gemeentelijke bezuinigingsopgave – toch voldoende grondopbrengsten zijn om komende jaren door te blijven bouwen.
  • We breiden de voorrangsregeling voor cruciale beroepen fors uit in sociaal en middenhuur, met specifieke aandacht voor leraren om het lerarentekort op te lossen. We onderzoeken mogelijkheden voorrang te geven bij het kopen van een woning.
  • Huizen zijn er om in te wonen. We zorgen voor opkoopbescherming van goedkope en middeldure huizen in de hele stad doormiddel van de woonplicht.
  • Koopwoningen vergen extra inzet in bouw en regulering. We gaan meer betaalbare koopwoningen realiseren. Voor nieuwbouw-koopwoningen voeren we een woonplicht in.
  • Waar mogelijk zorgen we voor een antispeculatiebeding bij de verkoop van woningen.
  • Particuliere vakantieverhuur blijft alleen mogelijk met een vergunning en wordt in drukke wijken niet toegestaan. In de rest van de stad blijft het maximum aantal nachten dertig.
  • We blijven ons sterk maken bij de Rijksoverheid voor het reguleren van huurprijzen in het middensegment en zullen in Amsterdam alle middelen die wij tot onze beschikking hebben inzetten voor het reguleren van het middensegment.

Ruimte voor vrijheid en samenwerking

Alle betrokkenen verdienen de vrijheid om hun school en vak in te vullen zoals zij dat willen. We stimuleren samenwerking, voorkomen concurrentie en dat iedereen het wiel opnieuw uitvindt.

  • De gemeente neemt de regie om samenwerking tussen scholen te bevorderen en de concurrentiestrijd tegen te gaan.
  • D66 lanceert een platform waar leerkrachten meer van elkaars werk kunnen profiteren, voorbij het initiatief voor het burgerschapsonderwijs.

Het belang van het MBO

Amsterdam loopt voorop met haar mbo-agenda. Daar is D66 trots op. De komende vier jaar moet dit nog sterker verankerd worden om ervoor te zorgen dat mbo’s in bredere zin voorbereiden op de arbeidsmarkt en samenleving, alle leerlingen een stageplek kunnen vinden en er goede aansluiting is tussen het bedrijfsleven en onderwijs- instellingen om personeelstekorten tegen te gaan. Zeker om onze duurzame ambities voor energietransitie te realiseren.

Onderwijs: niveau op orde

Nederlandse leerlingen scoren steeds slechter op internationale ranglijsten. Dit komt deels door de lesmethoden die worden gebruikt: wiskunde is te talig en Nederlands focust te veel op ‘begrijpend lezen’. Ook het leesplezier vermindert. Daarom zetten we ons in voor goed reken- en taalonderwijs in Amsterdam en bieden we ruimte om te experimenteren met nieuwe lesmethoden en -technieken. Lezen wordt leuk voor elke Amsterdammer. We gaan de laaggeletterdheid onder 150.000 Amsterdammers, met een oververtegenwoordiging in Noord, Nieuw-West en Zuidoost, tegen. Naast onderwijsinstellingen hebben de bibliotheken hierin ook een centrale rol.

Inclusief en veilig leerklimaat

Op alle onderwijsinstellingen van Amsterdam, inclusief mbo-stageplekken, is sprake van een veilige omgeving waarin iedereen zich thuis voelt. Op mbo’s, hogescholen en universiteiten is geen ruimte voor seksuele intimidatie en discriminatie. We gaan het gesprek aan om de inclusiviteit te verbeteren, vieren meertaligheid en feestdagen waar een meer diverse groep Amsterdammers zich thuis bij voelt. Daarbij hebben we nadrukkelijk aandacht voor eerstegeneratiestudenten en doorstromers.

Talent ontplooien

Waar je wieg staat, bepaalt je kansen in het leven. D66 wil dat tegengaan. Daarom moeten we ongelijk investeren voor gelijke kansen. Het is belangrijk dat we inzetten op de talenten van elke Amsterdammer en elk onderwijsniveau waarderen. Iedereen kiest wat het best bij haar of hem past: bijles, brede brugschool of juist categoraal. D66 wil dat huiswerkbegeleiding op scholen mogelijk wordt gemaakt voor iedere leerling met een leerachterstand. Dat kan bijvoorbeeld met interventie van High Dosage Tutoring, een wetenschappelijk bewezen methode die ook aandacht heeft voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Daarmee vergroten we de kans dat ook zij onderwijs kunnen volgen op het niveau dat bij hen past en gaan we de groeiende ongelijkheid van het schaduwonderwijs en onderadvisering tegen.

Leraren tekort

Ondanks de inspanningen uit de afgelopen coalitieperiode ziet D66 dat de structurele problemen rondom het lerarentekort nog lang niet zijn opgelost. Op landelijk niveau is te lang te weinig gedaan aan de toenemende werkdruk, lage waardering en aan de slechte doorgroeimogelijkheden, waardoor het docentschap als carrièrepad minder aantrekkelijk is voor veel mensen. De tekorten zijn in Amsterdam door grootstedelijke factoren nog eens hardnekkiger. Het actieplan moet worden uitgebreid door nog sterker in te zetten op het aanzien en behoud van leerkrachten en de juiste voorzieningen, zoals woningen en bereikbaarheid.

Rijke Schooldag

Wij willen scholen waar je iemand, in plaats van ‘iets’ wordt. Scholen waar ruimte is voor meer dan alleen onderwijs in de basisvakken. Een rijke schooldag met onderwijs, buitenschoolse opvang, sport, cultuur, muziek, gezonde schoollunches, natuur en huiswerkbegeleiding op één locatie voor alle leerlingen. Zorg wordt dichter bij school georganiseerd, onder meer door op school een zorgteam aan te stellen en samenwerking met jeugdgezondheidszorg te verbeteren. In onze diverse stad is het van belang dat leerlingen leren samen te werken en zich in elkaar kunnen verplaatsen. Dat is het doel van de lessen ‘Burgerschap & Democratie’.

  • De inzet op inclusief burgerschapsonderwijs wordt uitgebreid en verrijkt door een kennisplatform om uitwisseling tussen leerkrachten op te zetten.
  • Elke school krijgt de mogelijkheid om meer vakdocenten en/of onderwijsassistenten in te zetten voor een divers aanbod aan sport, cultuur, muziek, groeneducatie en de juiste ondersteuning.
  • We zorgen naast goed geventileerde schoolgebouwen, ook voor gezonde, duurzame en groene schoolgebouwen met een goede warmteregulering en licht. Schoolbesturen krijgen de kans om schoolgebouwen te gebruiken op een manier die bij hun onderwijsvorm past.
  • Schoolgebouwen worden daar waar mogelijk door leerlingen ook buiten schooltijd gebruikt. Om dit succesvol ten uitvoer te brengen, gaan verschillende instanties meer samenwerken.
  • Het succes van schoollunches en de Gezond Eten-pilot wordt omgezet in structureel beleid.
  • Leerkrachten spelen een belangrijke rol in de vroege signalering van problemen bij leerlingen. Wij zorgen voor een goede samenwerking met jeugdzorg en andere instanties. Zorgkaarten op scholen moeten meer helderheid bieden.