Laten wij met zijn allen eens beter leren van onze geschiedenis…

Vandaag was ik aan het luisteren naar Gijs Groenteman en Marcel van Roosmalen. Zij hebben regelmatig een satire over D66 in hun ironische podcasts en ik ben blij dat dat nog
kan.

Ironie is een kunstvorm en heel wat anders dan de anonieme haatmails die onder andere Sigrid Kaag kreeg. In mijn ogen is zij een van de weinigen in de politiek, die eerlijk en oprecht is, hoewel ik minister van Financiën wel vond draaien om haar ego, want haar sterke kant was mijns inziens toch buitenlandse zaken, maar fouten mag je maken. Dat doen wij allemaal.

Sommige mensen maken meer fouten dan anderen. Meestal komt iemand met veel fouten voor de rechter en wordt dan bestraft, maar een haatmail en geweld op het internet wordt blijkbaar veel te weinig achterhaald en het lijkt geen consequenties te hebben.

Het zou logisch zijn als wij in Nederland nu eens afstappen van het ‘naar opzij kijken’, zoals het grootste deel van de bevolking deed in de tijd van de slavernij en recenter in de Tweede Wereldoorlog.
De Koning zei het heel mooi op Keti Koti.
Hij zei dat de stadhouders van Nassau niets hebben ondernomen tegen het slavernijsysteem en ook over de Tweede Wereldoorlog zei hij dat men soms niet moet luisteren (naar de mensen die fout in de zin hebben) maar dat men juist actie zou moeten ondernemen.

Het is tijd dat wij niet meer doorlopen maar achteromkijken en een helpende hand uitsteken naar degenen die klappen krijgen en naar de persoon, welke niet wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek omdat zijn/haar achternaam niet Janssen of de Vries is.

Ook zouden wij in de bres moeten springen voor anderen omdat zij virtueel bedreigd of digitaal geslagen worden. Dit keer zouden wij niet moeten zeggen: “Wij waren het toch niet, dus waarom
moeten wij iets doen?”
Ik denk dat wij moeten eisen dat toegang tot informatie verspreiden op het internet gebonden moet zijn aan BSN. Beweringen zouden geverifieerd moeten kunnen worden met verwijzingen naar de wetenschap of naar bewezen journalistiek. Zo zouden wij niet meer met fake nieuws geconfronteerd worden en durven mensen minder te blaten, want als je niets te zeggen hebt, kan je beter zwijgen.

Misschien moeten wij:
– onze vrienden, buren, familie eens aanspreken op hun gedrag.
– nog meer benadrukken dat ‘eigen welzijn eerst’ de samenleving niet beter maakt.
Zoals Jesse Klaver zei: ”Het is onvoorstelbaar dat het kabinet is gevallen door gebrek aan humaniteit”, en Maarten van Rossum beweert: “Een land krijgt het bestuur dat het verdient”.

Misschien moeten wij:
– zorgen dat wij als land meer verdienen en humaner worden.
– de kiezers hun “brood en spelen” geven zodat ons land weer bestuurd kan worden door mensen die hart hebben voor het land en niet hun ‘eigen welzijn’ op de eerste plaats zetten.

Misschien zitten wij nu in een tijd waarin wij ego’s moeten laten varen en kunnen wij ons land weer humaner maken door er voor elkaar te zijn.