D66, bbA, GvA en de VVD bieden financiële impuls voor lokale omroep

Amstelveen, 4 juni 2024 – De fracties van D66, Burgerbelangen Amstelveen, Goed voor Amstelveen en de VVD willen extra geld beschikbaar stellen voor de lokale publieke omroep om de continuïteit te waarborgen. Eind 2024 volgt nieuw mediabeleid met verdere voorstellen voor een sterke journalistieke basis in Amstelveen.

Lokale omroep

Een lokale publieke omroep maakt en zendt programma’s uit voor een specifieke gemeente of regio, met de focus op lokaal nieuws, informatie, cultuur en relevante onderwerpen.
Elke partij kan zich aanmelden om een lokale omroep te worden, mits ze voldoen aan specifieke eisen die in de Mediawet zijn bepaald.

Zo moet 50% van de programma’s informatief, cultureel en educatief zijn en moeten de programma’s gaan over de eigen gemeente. Het Commissariaat voor de Media wijst lokale omroepen aan, waarna de gemeenten een landelijk vastgesteld bedrag per huishouden aan de omroepen betaalt.
Dit jaar staat dit bedrag vast op minimaal €1,57 per huishouden.

Op basis hiervan betaalt Amstelveen momenteel €70.022 aan 1Amstelveen. Hiermee voldoet de gemeente aan de financiële afspraken over de financiering van de lokale publieke omroep. In 2025 wordt het subsidiebedrag van de gemeente naar boven bijgesteld, omdat dan ook het landelijke ‘richtsnoerbedrag’ wordt verhoogd.

Eigen inkomsten

Naast gemeentelijke bijdragen ontvangt 1Amstelveen inkomsten uit projectsubsidies, reclames en producties voor derden.
Daarnaast biedt ook het Rijk subsidies die lokale omroepen kunnen aanvragen. Zo is er een Stimuleringsfonds waar lokale omroepen aanspraak op kunnen maken.
Via dit fonds is maximaal €250.000 beschikbaar per omroep. 1Amstelveen heeft dus diverse mogelijkheden voor aanvullende inkomsten.

Problemen bij 1Amstelveen

1Amstelveen kampt al jaren met verschillende problemen. Zo is er een groot verloop bij het bestuur en vrijwilligers, lopen verschillende samenwerkingsvoornemens moeizaam en ervaart de omroep financiële problemen.

Volgens het Commissariaat voor de Media stelt een derde van de gemeenten minder geld beschikbaar dan het richtsnoerbedrag. Twee derde van de gemeenten houdt zich hier wel aan. Een klein deel van gemeenten stelt meer geld beschikbaar dan het richtsnoerbedrag.

Met het voorstel van D66, bbA, Goed voor Amstelveen en de VVD gaat Amstelveen tot deze groep gemeenten behoren. Naast de subsidie van €70.022, wordt een aanvullend bedrag beschikbaar gesteld van jaarlijks €70.000.
Dit leidt tot een verdubbeling van het budget dat de gemeente beschikbaar stelt.

Instandhouding

Het voorstel van de samenwerkende partijen richt zich op de instandhouding van de lokale omroep, zonder extra of nieuwe taken toe te voegen.
“Naast het beschikbaar stellen van een extra impulsbudget, vragen wij in ons voorstel om eind dit jaar mediabeleid aan de gemeenteraad voor te leggen,” aldus raadsleden Saloua Chaara, Ewa Petiet, Femke Lagerveld en Jacqueline Höcker.
“Dan volgt een principiëler debat over de ambities en randvoorwaarden voor een toekomstbestendige lokale omroep. Ook denken we niet dat alleen extra geld de problemen bij 1Amstelveen oplost. Het gaat ook om visie, houding en samenwerking.
Ons huidige doel is simpelweg om de lokale omroep ‘open te houden’.”

De raadsleden zijn op de hoogte van de reactie van 1Amstelveen, die een hoger instandhoudingsbudget bepleit.

“We waarderen de betrokkenheid van 1Amstelveen. Wat ons betreft ligt er een goed voorstel. We hebben hier veel met 1Amstelveen over gesproken. Ons doel is instandhouding, niet uitbreiding of aanpassing van rollen en taken. Die discussie volgt in december. We willen 1Amstelveen daarnaast ook uitdagen om zelf met creatieve oplossingen te komen.

Het is immers niet haalbaar dat de gemeente volledig verantwoordelijk is voor de financiële uitdagingen van de omroep. Wij zijn bereid in de toekomst samen te werken aan oplossingen en blijven streven naar een onafhankelijke lokale journalistiek. Ons voorstel nu is nu een eerste stap in de richting van een toekomstbestendige omroep” aldus de initiatiefnemers.