Meedoen vanaf dag één

Op dit moment zijn er in Amstelveen twee opvanglocaties bekend voor in totaal 360 asielzoekers. Aan de Bouwerij verblijven al 60 minderjarige jongeren, en bij de Keesomlaan wordt dit jaar een tweede locatie gerealiseerd voor ongeveer 300 volwassen asielzoekers.

Van asielzoeker naar statushouder

In Nederland beslist de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een asielzoeker wordt erkend als vluchteling. Asielzoekers die als vluchteling worden erkend mogen in Nederland blijven en krijgen een (tijdelijke) verblijfsvergunning. Zij worden ook wel statushouders genoemd.

Als iemand statushouder wordt, kan die persoon in Nederland wonen, werken, naar school gaan en een sociaal leven opbouwen. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de huisvesting en integratie van statushouders.
Het Rijk bepaalt hoeveel statushouders gemeenten moeten huisvesten.

Wachttijd maximaal benutten voor inburgering en werk

Door het tekort aan woningen blijven veel statushouders na de asielprocedure lang in asielzoekerscentra wonen voordat ze kunnen doorstromen naar een woning. Vaak moeten statushouders na een lang verblijf in de ene gemeente in een andere gemeente worden gehuisvest.
Dit alles helpt niet om mee te doen, de taal te leren en aan het werk te gaan.

D66 wil dat Amstelveense statushouders echt onderdeel worden van de Amstelveense samenleving, zodat ze zich in onze stad thuis voelen, aan het werk kunnen gaan en de Nederlandse taal leren.

Daarom hebben wij vorig jaar het college van burgemeester en wethouders gevraagd om met het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) af te spreken dat asielzoekers die in Amstelveen worden opgevangen, zoveel mogelijk tot de taakstelling van Amstelveen worden gerekend als zij statushouder worden.

Op die manier kunnen vluchtelingen die lang in Amstelveen hebben gewoond, hier ook blijven als zij statushouder zijn.

Dit bevordert hun inburgering, vergroot hun kansen op werk en zorgt ervoor dat deze nieuwe Amstelveners zich sneller onderdeel van de samenleving voelen.

Kinderen en jongeren kunnen in hun eigen omgeving naar school (blijven) gaan en ook voor de langere termijn vriendschappen opbouwen.
Dit zorgt niet alleen voor stabiliteit en een gevoel van thuis, maar draagt ook bij aan hun welzijn en zorgt voor betere kansen. We zijn blij dat het college hier recent afspraken over heeft gemaakt met het COA.

Meedoen vanaf dag één

Dit alles sluit aan bij ons amendement “Meedoen vanaf dag één” dat we in 2021 indienden.
Dit amendement kreeg unanieme steun van de gemeenteraad en regelt dat voor Amstelveense statushouders al in de opvangfase werk wordt gemaakt van de gemeentelijke inburgering, in plaats van pas wanneer ze in Amstelveen een woning hebben.

Ons raadslid Saloua Chaara zegt hierover: “Drie jaar geleden dienden wij dit amendement in, nog voordat er plannen waren om vluchtelingen op te vangen in Amstelveen. Destijds richtte het amendement zich vooral op Amstelveense statushouders die elders in Nederland werden opgevangen. Nu we in Amstelveen zelf opvanglocaties hebben en met het COA hebben afgesproken dat deze vluchtelingen – als zij statushouder zijn -, zoveel mogelijk meetellen in de taakstelling van Amstelveen, kunnen we nóg beter werk maken van de inburgering en participatie. Want alles gebeurt nu direct in onze stad.

We kunnen veel directer beïnvloeden dat Amstelveense statushouders niet onnodig op hun handen hoeven te zitten.” Lees hier meer over ons amendement.