Het is de bedoeling dat je op termijn, in stappen, in de hele stad alleen kunt parkeren op straat als je betaalt of een vergunning hebt. Er komen overstappunten voor auto’s, openbaar vervoer, fietsen enzovoorts (‘parkeerhubs’). Als dat gelukt is, kan de gemeente de vergunning per huishouden tot één auto in de directe omgeving beperken. Een volgende auto kan zo nodig op afstand geparkeerd worden. Bij nieuwbouwwijken dichtbij een station komt minder parkeerruimte op straat. De gemeente wil de uitwerking van het voorgestelde parkeerbeleid per wijk bespreken. Vraag:
Vindt u dit nieuwe parkeerbeleid een goed idee voor de stad?
D66 vindt het nieuwe parkeerbeleid zeker een goed idee! Wil je weten waarom? Lees dan hier onze visie.
Het referendum gaat over de parkeervisie van de Gemeente Amersfoort. Deze visie staat in Deelomgevingsprogramma parkeren deel 1: richtinggevend document. Het voorstel bestaat uit vier onderdelen:
Het gemeentebestuur wil minder geparkeerde auto’s in woonstraten. Er komt daarom vergunningparkeren. Dit wordt stapsgewijs in de hele stad ingevoerd. De eerste auto kan je nabij je huis blijven parkeren voor een betaalbaar tarief (tussen de 20 en 110 euro per jaar). Heb een tweede of derde auto? Dan betaal je meer per vergunning. Zo willen we mensen stimuleren om vaker met het openbaar vervoer, de deelauto, de fiets of lopend te gaan.
Ook wil de gemeente hubs realiseren waar je veilig je auto kan parkeren en kan overstappen op ander, meer duurzaam, vervoer. Al deze veranderingen kosten tijd, maar waar parkeerregulering is ingevoerd én de alternatieve vervoerswijzen en de alternatieve parkeerlocaties op orde zijn, wil het gemeentebestuur stapsgewijs minder parkeervergunningen uitgeven. Ze doen dit om het autogebruik en -bezit terug te dringen, waardoor er minder autoverkeer in en naar de stad zal zijn en er minder auto’s op straat geparkeerd staan. Voor een tweede of volgende auto bieden we alternatieven aan als deelmobiliteit of betaald parkeren op afstand in wijk- of stadsrandhubs.
Als laatste wil de gemeente dat er bij nieuwbouw minder ruimte voor de auto realiseren dan nu het geval is.
Met deze maatregelen wil de gemeente meer ruimte creëren op straat voor groen, spelen en ontmoeten!
Bekijk het filmpje!
Het parkeerbeleid is onderdeel van de nieuwe omgevingsvisie. Allemaal plannen die ervoor moeten zorgen dat we nu en in de toekomst een leefbaar Amersfoort, Hoogland en Hooglanderveen hebben!
Nu is er in de oude binnenstad Amersfoort al vergunning parkeren. In wijken rondom de binnenstad en in grote delen van Amersfoort-Zuid hebben bewoners veel last van parkeerders van buiten de stad, die vanuit deze woonwijken lopend of met hun vouwfiets naar hun werk of winkels in de binnenstad of het Centraal Station gaan.
Steeds vaker kunnen inwoners van Amersfoort hun auto niet meer parkeren in hun eigen straat. Dit leidt tot frustratie bij henzelf, maar ook weer tot frustratie op de plek waar uiteindelijk toch een plek gevonden wordt.
Amersfoort heeft dringend behoefte aan extra huizen. Tot 2040 worden er ongeveer 14.000 woningen bijgebouwd. Om het groen rondom Amersfoort te sparen (denk aan Stoutenburg en Hoogland-West) is gekozen voor een veel hogere bouwdichtheid in onder meer het gebied Langs Eem en Spoor en op de Hoef. In Amersfoort geldt een afspraak over hoeveel parkeerplaatsen er per woonhuis moeten komen. Dat kost ook ruimte. Die gebieden hebben heel goed ov. Als je het parkeerbeleid verandert (deze zogenoemde parkeernorm lager maakt), zodat er minder auto’s bijkomen, kunnen er meer mensen in de stad wonen. En als die norm omlaag gaat, moéten de omringende wijken van deze nieuwbouwlocaties beschermd worden tegen parkeerders uit de nieuwe wijken, het zogenoemde waterbedeffect zoals eerder genoemd.
Amersfoorters bezitten 65.000 auto’s, en daar zitten de leaseauto’s nog niet bij. En het aantal groeit nog steeds, al is het maar omdat Amersfoort nog steeds groeit, van 161.000 inwoners nu naar ongeveer 185.000 in 2040. Mensen hebben vaak een auto nodig, soms zelfs twee, maar we willen ook meer groen in de straat en het liefst een straat waar de inwoners kunnen ook prettig kunnen leven en kinderen veilig en leuk kunnen spelen en deelnemen aan het verkeer. Die balans is op dit moment scheef aan het groeien en leidt tot problemen en frustraties.
De aarde warmt op. Ook in Amersfoort moeten we naar vermogen onze bijdrage leveren. Ook onze wijken hebben last van hittestress en wateroverlast bij extreme regenval. Meer groen in de straten, houden onze straten koeler en zorgt voor betere waterafvoer. Daarnaast is het belangrijk voor de biodiversiteit. Maar meer groen betekent ook minder plek voor auto’s. Dan moeten er dus alternatieven komen voor vervoer of voor parkeren. Een bijkomend voordeel van groenere straten is dat inwoners die ook als prettig ervaren en er gelukkiger van worden.
Ja, je moet een vergunning aanvragen om je auto te parkeren op straat. Dat is in een aantal wijken al zo, maar nu gaat het gelden voor de hele stad. Eerst voor de wijken waar de overlast van geparkeerde auto’s al groot is, pas later ook voor wijken waar nu nog geen parkeerprobleem is.
Het gemeentebestuur heeft daar nog geen keuze in gemaakt. Dit voorstel is namelijk een eerste stap. Pas als het doorgaat, worden zaken als de prijs, de plek van de wijkhubs bepaald. Maar D66 vindt dat de prijs van de eerste vergunning beperkt moet blijven tot ongeveer 25 a 30 euro. Per jaar. Een vergunning voor een tweede of derde auto zal meer kosten. Zo betaalt de gebruiker!
Voor dat geld krijg je een prettigere straat terug. Met meer groen, met ruimte om te spelen, te wandelen, te sporten of gewoon een gezellige ontmoetingsplek.
D66 wil een leefbare stad. Een stad met veel groen en ruimte voor spelen en ontmoeting. De openbare ruimte is schaars. Die schaarste zal met de groei van onze stad alleen maar verder toenemen. Nu gaat wat ons betreft teveel van die openbare ruimte op aan de auto. We streven naar een betere balans, zodat we een groenere en gezondere stad kunnen worden. We willen het autogebruik daarom ontmoedigen. Het feit dat je moet betalen voor een parkeervergunning draagt daar aan bij. Het is een middel. Geen doel! Meer lezen? Lees dan hier onze visie.
In een aantal wijken is er al een parkeerprobleem. Daar starten we met het invoeren. Bijvoorbeeld in Amersfoort-Zuid. Vreemdparkeerders van buiten Amersfoort zetten gratis de auto neer, met overlast voor bewoners als gevolg. In andere wijken komt er een parkeerprobleem aan omdat we daar meer huizen bouwen. Denk bijvoorbeeld aan De Hoef, het kantorenpark dat nu een woonwijk wordt. Als we niets doen aan de parkeersituatie, worden wijken als Schothorst, Zielhorst en Liendert straks vol auto’s gezet. Door daar nu vergunningen in te voeren, weten bewoners van die wijken dat ze voor een paar euro per maand geen parkeeroverlast krijgen en de eigen auto nog gewoon kwijt kunnen.
Bovendien hebben wijken die nu nog geen last hebben van een parkeerprobleem, vaak wel last van hittestress of natte voeten na harde regen. Door te sturen op wie waar zijn auto parkeert kun je ruimte creëren voor meer groen om dit tegen te gaan. Bovendien vinden we het een goede zaak dat de gebruiker van de openbare ruimte daarvoor ook gaat betalen.
Rond parkeren treedt steeds het waterbedeffect op. Waar vergunningparkeren komt, verdwijnt de overlast, maar deze verschuift naar een stukje verderop waar het nog gratis parkeren is. Zo krijgen steeds volgende plekken (wijken) overlast. Dat pakken we nu in een keer aan. Bovendien willen we in de hele stad de ruimte groener en prettiger maken. De auto gebruikt nu in verhouding teveel ruimte. D66 staat voor een nieuwe balans.
Dat is beperkt waar. In Nieuwland en delen van Vathorst staan de straten ook vol en vind je geen plek meer. Foutparkeren op hoeken en op grasstroken is het gevolg. Dat is ongewenst en onveilig. Deze wijken zullen wel als laatste aan de beurt zijn, is nu de verwachting. Het uitrollen van de vergunningen over de hele stad gaat zeker 10 jaar duren en nu is nog niet duidelijk hoe lang precies.
Wat er nu ligt is enkel een richtinggevend voorstel. Het plan was om daarna aan de slag te gaan met de participatie. En wordt er per wijk overlegd met inwoners over waar de parkeerplaatsen komen en wat er gaat gebeuren met de ruimte die wordt vrijgemaakt. Daar heeft u wel degelijk invloed op. Nu kunt u zich bij het referendum kunt u zich uitspreken over de richting.
Nee. Met de opbrengst van de vergunningen worden beter openbaar vervoer, betere fietsvoorzieningen en de wijkhubs betaald. Ook zijn er kosten voor de aanpassingen die we moeten doen in de stad als gevolg van klimaatverandering. Periodes van zware regenval of juist grote droogte komen steeds vaker voor. In straten waar veel groen is, is de temperatuur in de zomer graden lager dan in een stenige straat. Dat is voelbaar in de huizen. De grote hoeveelheden water die vallen, moeten we opvangen in de omgeving zodat bomen, struiken en planten het goed blijven doen. Daar zijn aanpassingen voor nodig in de openbare ruimte. Straten worden straks echt prettiger. Denk maar eens aan de straat waar voor het buurtfeest alle auto’s worden weggezet. Opeens is er ruimte om te spelen en een gezellige activiteit te doen.
Nee, maar we willen wel naar een nieuwe balans. Wat ons betreft gebruikt de auto nu te vanzelfsprekend een groot deel van onze openbare ruimte. Zowel met parkeren als met wegen. Daarom willen we mensen stimuleren van andere manieren van vervoer gebruik te maken. En dat is nodig. Als we willen blijven groeien én een leefbare stad willen houden moeten we ruimte creëren en kunnen we niet allemaal twee auto’s voor de deur hebben staan. Er moeten wel goede alternatieven komen. Denk aan openbaar vervoer en meer mogelijkheden voor deelmobiliteit.
Het blijft mogelijk twee auto’s te parkeren, het zal in de toekomst voor je tweede auto niet meer altijd in de directe buurt van je huis zijn.
Daar bestaan al regelingen voor. Voor de zorg zijn uitzonderingen en voor familie is er een bezoekerstarief.
Daar zoeken we nog een oplossing voor. We willen op die plekken geen gratis parkeren meer, omdat je de overlast dan hierheen verplaatst. Je kunt wel denken aan een blauwe zone of aan een gratis uitrijdkaart die je van de winkelier krijgt als je afrekent.
Hier gaan winkeliers toch aan onderdoor? Je jaagt het winkelend publiek naar Leusden of Nijkerk.
In het centrum van Amersfoort is het al een lange tijd betaald parkeren. Voor de wijkwinkelcentra zijn andere oplossingen mogelijk, zoals de blauwe zone of de uitrijdkaart. Dit moet nog worden uitgewerkt in deel 2, maar is zeker een aandachtspunt.
Met kentekenscanauto’s. Die kunnen in korte tijd grote gebieden controleren.
Dat zal nog even duren. Wijken als het Vermeerkwartier, Schothorst, Liendert, Soesterkwartier zullen als eerste aan de beurt zijn. Er moet nog veel worden uitgewerkt, met bewoners samen. Op z’n vroegst is de eerste wijk in 2025 aan de beurt, is nu de verwachting.
Dat is beperkt waar. In Nieuwland en delen van Vathorst staan de straten ook vol en vind je geen plek meer. Foutparkeren op hoeken en op grasstroken is het gevolg. Dat is ongewenst en onveilig. Deze wijken zullen wel als laatste aan de beurt zijn, is nu de verwachting. Het uitrollen van de vergunningen over de hele stad gaat zeker 10 jaar duren en nu is nog niet duidelijk hoe lang precies. Wij vinden overigens principieel dat alle inwoners meebetalen aan de oplossingen die nodig zijn, in welke wijk je ook woont.