Blijf op de hoogte

woensdag 3 april 2019

Ondernemingsraden krijgen adviesrecht over beloningen bestuurders

Op initiatief van D66 krijgen ondernemingsraden het recht om advies te geven over de beloningen van bestuurders van beursgenoteerde bedrijven.

Het amendement van Kamerleden Steven van Weyenberg en Joost Sneller kreeg steun van een ruime Kamermeerderheid. Van Weyenberg: ‘Werknemers hebben straks de mogelijkheid om hun zorgen te uiten over te hoge beloningen van de bedrijfstop. Op die manier kunnen bestuurders zich niet doof houden voor de mensen op de werkvloer.’

Meer advies

Door de ondernemingsraad van bedrijven ook adviesrecht te geven, kunnen medewerkers hun mening geven over bestuurdersbeloningen. Hierdoor krijgen aandeelhouders niet alleen een beloningsvoorstel van de raad van commissarissen, maar ook een advies van de werknemers van het bedrijf.

Draagvlak

Er wordt met deze maatregel beter geluisterd naar werknemers. Kamerlid Joost Sneller: ’De beslissing over beloningen is nog steeds voor de aandeelhouders, maar door deze extra maatregel zal het draagvlak onder werknemers straks ook beter worden meegenomen. In een tijd waarin er vaak ophef is over de soms buitensporige beloningen van bestuurders is dat een grote vooruitgang.’

Rob Jetten

Hi,