Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

donderdag 2 januari 2020

Een veilige jaarwisseling voor iedereen

Lees hier de reactie van Monica den Boer op de afgelopen jaarwisseling en het afsteken van vuurwerk.

Een vrolijke en veilige jaarwisseling is essentieel voor iedereen in Nederland. Iedereen moet er van kunnen genieten. Helaas is dat nu niet zo.

Veel plekken zijn dit jaar weer opgeschrikt door geweld, agressie, schade en menselijk leed. Auto’s, containers en fietsen gingen in vlammen op; lantaarnpalen vielen om als luciferhoutjes. De tragische dood van een vader en zijn zoon, waarschijnlijk als indirect gevolg van vuurwerk, is een nieuw dieptepunt.

Het kabinet moet nu stappen zetten. De handhavers en hulpverleners die vaak het eerste slachtoffer zijn van de huidige situatie vragen om steun van de politiek. Die moet er komen.

D66 en de ChristenUnie hebben eerder al samen een lokaal vuurwerkverbod mogelijk gemaakt. D66 is bovendien voorstander van het uitvoeren van de landelijke aanbevelingen van de politie en de veiligheidsexperts van de OVV, waaronder een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.
Ander siervuurwerk, zoals fonteinen en grondbloemen, blijft dan voor mensen beschikbaar.

Hier past ook realiteitszin. Enkel het uitbreiden van het verbod zal het probleem niet verhelpen. Handhaving is minstens zo belangrijk. En het breken van een cultuur waarin mensen zich zomaar boven de wet verheffen en anderen in gevaar brengen is niet makkelijk gedaan.

Laten we daarom vooral ook goed kijken naar alternatieven. Vuurwerkshows die we samen organiseren, samen betalen en waar we samen van genieten. Voor een jaarwisseling die niet beangstigt, maar verbindt.

Justitie & veiligheid

D66 wil dat iedereen zijn leven naar eigen inzicht in kan richten. Dat vraagt om een overheid die het individu ruimte en vertrouwen geeft. Maar er is geen ik zonder wij. We leven en werken samen, we hebben elkaar nodig. Zonder democratie en een functionerende rechtsstaat zijn vrijheid en veiligheid een illusie. Daarom verdedigen wij de rechtsstaat en democratie in Nederland en streven we ernaar deze te versterken in de rest van de wereld.