Tilburg, duurzame stad

Hoe kijkt de fractie van D66 Tilburg naar de Perspectiefnota 2025? Lees hier de reflectie van raadslid Sofia Schampers op onze duurzame stad Tilburg.

Voorzitter

Allereerst, goed nieuws! De Natuurherstelwet is definitief aangenomen! Daar is D66 uiteraard blij mee. Hierdoor kunnen we niet meer wegduiken voor onze verantwoordelijkheid om te zorgen voor een betere water- bodem- en luchtkwaliteit. D66 Tilburg ziet het als taak om hier, in deze progressieve en ambitieuze gemeente, alle zeilen bij te zetten en fors te investeren in een duurzame toekomst.
Een toekomst die veel verder reikt dan de horizon van vandaag. Een toekomst waarin we op een duurzamere en creatievere manier met ons water omgaan.

Daarom vraag ik aan het college:

Wordt als oplossing voor de ondergelopen kelders ook creatief en buiten de gebaande paden gedacht? Zoals, ik roep maar iets, inpandige wateropvang en -filters in kelders? Zodat dit water niet in het riool belandt maar hergebruikt kan worden?
Hoe zetten we als gemeente meer in op uitpandige wateropvang zoals onze zuiderburen al jaren doen? Kunnen we als gemeente de inwoners stimuleren en ondersteunen om regenwater op te vangen en te filteren voor hergebruik dat verder gaat dan de plantjes water geven? En kunnen we positief belonen bij minder kraanwater gebruik? Een soort salderingsregeling voor water? Kunnen we inwoners een optimistisch alternatief bieden? Onder andere om die duurzame en circulaire initiatieven te stimuleren zullen wij komen met de motie “duurzame wasstraat”.

Maar D66 vraagt zich ook af, als het straks weer ineens bloedheet is, blijkt dan dat we nog steeds bijna nergens veilig en schoon buiten kunnen zwemmen? Niet alleen de stad, maar ook haar inwoners hebben verkoeling nodig. Wat gaat het college concreet doen om bijvoorbeeld de waterkwaliteit van de Piushaven en ander openbaar zwemwater structureel te verbeteren?

Wat D66 Tilburg betreft, zetten we vol in op water. Want zonder water, geen later. D66 vraagt daarom: Durf groter te dromen!