Decriminalisering medicinale wiet stap in goede richting

Je eigen medicinale wiet kweken, omdat je chronisch ziek bent of bijvoorbeeld kanker hebt. Voor de Tilburgers die het betreft, is het belangrijk dat dit niet alleen gedoogd wordt, maar volledig legaal kan. Raadslid Jort Molenaar: “Het decriminaliseren van medicinaal cannabisgebruik is een stap in de goede richting voor de legalisering van cannabis. Goed dat Tilburg hier na een eerdere stap terug, weer in voorop loopt.”

Doktersvoorschrift

Sinds 2016 is het houden van vijf planten voor medicinaal gebruik onder strikte voorwaarden toegestaan, maar iemand die tot vijf planten kweekte, bleek in de praktijk toch nog het risico te lopen om vervolgd te worden. Nu is dit voor deze patiënten niet meer zo, liet de burgemeester maandagavond weten in de gemeenteraad. Hij bouwt een extra zekerheid in voor medicinale cannabisgebruikers. Iedereen die wiet gebruikt op doktersvoorschrift kan een brief van de burgemeester krijgen, waarin staat dat er met toestemming geteeld wordt. Zo moet voorkomen worden dat de politie binnenvalt of de woningbouwvereniging mensen uit huis plaatst.

Brief burgemeester

De inhoud van de brief van de burgmeester wordt op korte termijn verwacht. Jort Molenaar: “Het is de inzet van D66 dat de aanvraag voor de toestemmingsbrief makkelijk moet worden en dat de voorwaarden voor het telen soepel worden gemaakt. Daarnaast hebben we de burgemeester gevraagd in gesprek te gaan met woningcorporaties, om de zekerheid voor patiënten te bestendigen of zelfs uit te breiden.”

Medicinale wiet kweken

Mensen die medicinale wiet gebruiken, doen dit vaak om de kwaliteit van hun leven te verbeteren, of om zwaardere medicatie te voorkomen. Wil je in Tilburg je eigen medicinale wiet kweken, dan moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moet je meerderjarig zijn, een brandveilige woning hebben en in het bezit zijn van een medische verklaring.