Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

Rusland

De situatie met Rusland is bijzonder complex. In eerste instantie is er veel diplomatieke druk uitgevoerd op Rusland, en na escalatie op Oekraïens grondgebied zijn er sancties ingesteld. D66 maakt zich grote zorgen over de manier waarop de Russische regering zich op dit moment op het wereldtoneel gedraagt. Het land blokkeert niet alleen constructieve oplossingen voor belangrijke internationale crises, maar schendt het internationale recht door de illegale annexatie van de Krim. Deze interventie was een schending van de integriteit van de Oekraïense grens en daarmee een overtreding van het internationale recht.

Voor vergaande sancties

Ook in het conflict in Syrië speelt Rusland een destabiliserende rol. In plaats van zich te richten op het bestrijden van IS, strijdt Rusland vooral aan de zijde van Assad tegen de gematigde oppositie. Op die manier wordt Assad in het zadel gehouden. D66 is daarom al langere tijd voorstander van vergaande sancties tegen Rusland. De opeenstapeling van botsingen en conflicten met het land zorgt ervoor dat de Europese Unie niet langer op de oude voet kan doorgaan. Het huidige EU-sanctiepakket steunen wij dan ook. Op de langere termijn onderstreept deze situatie voor D66 de noodzaak om over te gaan naar een écht gemeenschappelijk Europees buitenland- en energiebeleid. Alleen dan kunnen we een steviger blok vormen tegen Poetin en minder afhankelijk zijn van Russische energie.

Laatst gewijzigd op 13 juni 2017