Blijf op de hoogte

Kies zelf van welke thema's jij op de hoogte blijft en schrijf je in voor een van onze nieuwsbrieven. Je ontvangt dan altijd de laatste updates op basis van jouw interesses. Wil je ook via Whatsapp op de hoogte blijven? Meld je dan direct aan.

Door je e-mailadres in te vullen en op "aanmelden" te klikken geef je ons toestemming om je e-mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om je regelmatig updates te sturen. Hier kun je meer lezen over hoe we omgaan met jouw persoonsgegevens. Hier kun je alle voorkeuren wijzigen.

Steun ons en help Nederland vooruit

Waarom gaat D66 op Scholenreis?

‘Eén kind, één leraar, één boek en één pen kunnen de wereld veranderen. Onderwijs is de enige oplossing. Onderwijs eerst.’ De auteur van die woorden, Malala Yousafzai, werd als meisje beschoten door religieuze terroristen vanwege haar publiekelijk uitgedragen standpunt dat ieder kind recht heeft op het beste onderwijs. De kogel beschadigde haar gezicht, maar niet haar overtuiging.

Malala reist rond met haar verhaal. Ze overtuigt overheden in alle uithoeken van de wereld van het levensbelang van universeel toegankelijk onderwijs voor meisjes en jongens. Omdat onderwijs kinderen de kans biedt zich optimaal te ontwikkelen, hun dromen na te jagen en hun talenten te ontwikkelen. Dat is niet alleen in het belang van het geluk, de vrijheid en de gezondheid van het kind maar ook voor de samenleving als geheel. Kinderen leren op school om samen te leven en mee te doen. Bovendien is in Nederland kennis de enige grondstof die we hebben.

Toch zijn er op dit moment grote problemen in het Nederlands onderwijs.  Ondanks het feit dat de afgelopen jaren meer geld naar onderwijs is gegaan. D66 heeft zich daar telkens weer sterk voor gemaakt. Vanuit de oppositie regelden we honderden miljoenen. Vanuit de coalitie hebben we bijna 2 miljard voor het onderwijs kunnen vrijmaken. Maar dat is geen reden om juichend te doen. Verre van dat. Als onderwijspartij zijn wij de eerste om dat te erkennen. Want de onderwijskwaliteit is daarmee niet meteen aanzienlijk verbeterd.

Er is veel dat zorgen baart. Het lerarentekort bedreigt  de ontwikkeling van veel kinderen. Bij gelijk talent hebben leerlingen nu minder gelijke kansen dan tien jaar geleden. Opleidingsniveau kan nu vaker dan tien jaar geleden worden voorspeld door afkomst. Dat wil zeggen: er zit zand in de emancipatiemotor die het onderwijs heet. Slecht voor de ontplooiing van individueel talent. Slecht voor de samenleving.

Ondertussen staat de leraar er te vaak alleen voor. Extra geld komt te weinig in de klas terecht, bij leraar en leerling. Nieuwe ideeën worden aangenomen van klankbordgroepen, maar bijna nooit van lerarenkamers. Een ongezonde overheidsobsessie met systemen, rendementen en gemiddelden miskent de realiteit van de klas. Leraren worden onvoldoende vertrouwd om te doen waar ze goed in zijn en staan onder grote werkdruk. Zo verdwijnt de  eer van het vak langzaam in de prullenbak. En wie is de dupe? Het kind. Het kind dat gevangene wordt van hetzelfde systeem dat de leraar opgesloten houdt.

Dit raakt niet alleen de gezondheid en vernieuwingskracht van onze samenleving. Dit raakt de kern van ons bestaan. Kinderen krijgen niet wat ze verdienen: goed onderwijs van de beste leraar. Dit is voor ons hét moment om kritisch naar het onderwijs te kijken, dit keer vanuit het kind, de leraar, een pen en een boek. Met de kennis van nu, en zonder de bagage van vastgeroeste patronen.

Het onderwijs verdient een grote ambitie. Om de beste en gelijke kansen te bieden aan ieder kind, zodat de emancipatiemotor weer op volle toeren kan draaien. Om de leraar de baas te maken over haar of zijn eigen vak. Daarom gaat D66 tussen november en april op Scholenreis. De toekomst van het onderwijs bepaal je niet alleen, dat doe je samen.

Wij hebben ideeën. Daarvan lees je er een aantal op deze site. Maar die ideeën zijn niet in beton gegoten. Want er zijn veel meer mensen met ideeën. Die mensen zoeken we de komende maanden op. En vragen we ons op te zoeken. Wij doen een uitnodiging aan iedereen met een hart voor het onderwijs.

Denk mee. Doe mee. Bouw mee.

Laatst gewijzigd op 1 november 2019