Paul van Meenen: “We blijven strijden voor een veilige kinderopvang”

Lees hier de reactie van Tweede Kamerlid Paul van Meenen op het verwerpen van het wetsvoorstel vaccineren kinderopvang door de Eerste Kamer.

“De coronapandemie heeft ons afgeleid van het probleem, maar door de dalende vaccinatiegraad liggen uitbraken van zeer besmettelijke en gevaarlijke ziektes als mazelen nog altijd op de loer. Met de wet vaccineren kinderopvang wilden we kinderdagverblijven de mogelijkheid geven om niet-gevaccineerde kinderen te weigeren. Ouders willen hun kind naar een veilige plek kunnen brengen en dat verdienen ze ook.

Niet alleen als mede-indiener, maar ook als opa ben ik erg teleurgesteld dat de Eerste Kamer de wet nu heeft weggestemd. En vele ouders en grootouders met mij. Na het debat heb ik aangegeven de bezwaren te erkennen en de wet aan te willen passen, maar die kans heb ik niet gekregen. De wet is nooit bedoeld om corona-vaccinaties verplicht te stellen. De wet is bedoeld om kinderen te beschermen en ouders zekerheid te bieden.

De eerste Kamer gooit de wet, ondanks grote publieke steun en een grote meerderheid in de Tweede Kamer, nu in de prullenbak. Het is teleurstellend dat redelijke partijen als PvdA en GL hierin mee zijn gegaan. De gezondheid van onze kinderen wordt op het spel gezet. Het baart me zorgen, zeker nu de vaccinatiegraad weer daalt en de kans op uitbraken opnieuw toeneemt.

Wij blijven strijden voor een veilige kinderopvang voor alle kinderen en beraden ons op het vervolg.”