Start nu met ontwikkeling wederopbouwplan voor Oekraïne

D66 wil dat Nederland een Marshallplan opstelt waarin staat hoe ons land zal bijdragen aan de wederopbouw van Oekraïne. Momenteel wordt er nog niets voorbereid en daar wil de partij snel verandering in brengen.

Tweede Kamerlid Alexander Hammelburg vindt het belangrijk dat Nederland een hulpplan gereed heeft, zodat actie gelijk mogelijk is als de oorlog eindigt. D66 heeft de ministers van zowel Buitenlandse Zaken als Ontwikkelingssamenwerking gevraagd toe te zeggen het herstelplan op zeer korte termijn op te stellen.

“Het dagelijkse nieuws laat weinig aan de verbeelding over, grote delen van het land zijn verwoest. Ik wil dat Nederland onmiddellijk klaarstaat als we aan de wederopbouw kunnen beginnen.”

Alexander Hammelburg

Speech van president Zelensky

De inzet van D66 voor het herstelplan komt voort uit de speech van de Oekraïense president Zelensky in de Tweede Kamer. Hij riep Nederland vorige week op om mee te helpen bij het wederopbouwen van Oekraïne. Het Nederlandse herstelplan kan ontwikkeld worden naar voorbeeld van het Marshallplan, waarmee Amerika Europa hielp na afloop van de Tweede Wereldoorlog. Het is belangrijk nu al in kaart te brengen welke hulp nodig is en wat Nederland kan betekenen.

Alexander Hammelburg: “President Zelensky was helder in zijn speech. Oekraïne heeft onze hulp nodig bij de wederopbouw van het land. Het dagelijkse nieuws laat weinig aan de verbeelding over, grote delen van het land zijn verwoest. Ik wil dat Nederland onmiddellijk klaarstaat als we aan de wederopbouw kunnen beginnen.”

Adopteer een stad

In zijn speech in de Tweede Kamer deed Zelensky ook het voorstel dat Nederlandse steden en dorpen een partnerschap aangaan met Oekraïense gemeenten. De partnerschappen moeten als extra steun dienen bij het herstel. Het biedt onder meer een basis voor relevante kennisuitwisseling tussen gemeenten. D66 roept de minister op te kijken hoe gemeentes de partnerschappen met Oekraïense gemeenten kunnen opzetten en hoe ze daarbij ondersteund kunnen worden.