“Een macabere dag in de Europese geschiedenis”

We maken een macabere dag mee in de Europese geschiedenis. Poetin kiest na intimidatie en destabilisatie nu voor geweld en bloedvergieten. Deze illegale daad van agressie mag niet onbeantwoord blijven. De wereld – Europa voorop – moet en zal Rusland verantwoordelijk houden ter bescherming van onze veiligheid en van de democratie zelf. Dat zullen we doen met zware sancties die de Russische economie hard zullen treffen.

Onze veiligheid beschermen

Onze minister van Defensie Kajsa Ollongren, de minister van Buitenlandse Zaken en de minister-president hebben met hun Europese collega’s en NAVO-partners herhaaldelijk opgeroepen tot diplomatie en de-escalatie. Rusland heeft vannacht niettemin de aanval ingezet.

Het kabinet staat in nauw contact met onze bondgenoten in de NAVO en de EU om de volgende stappen te bepalen ter bescherming van onze veiligheid.

Gedachten bij de Oekraïeners

Onze gedachten en gebeden zijn bij de Oekraïeners, die wij zo goed als we kunnen zullen helpen. Op een dag als vandaag is het diep voelbaar wat een zegen het is om in vrede te leven en wat een kwaad dat het sommigen zo bruut wordt ontzegd.

Onze beslissingen in de komende uren en dagen zullen gericht zijn op vrede, veiligheid en rechtvaardigheid.