D66’ers Susanne Dallinga en Tjeerd Dierckxsens zaten de helft van vorig jaar in de trein. Niet vanwege een gigantische vertraging, maar omdat ze het vasteland van Europa over gingen om zusterpartijen van D66 op te zoeken én om te laten zien hoe goed ons continent eigenlijk bereisbaar is over het spoor. Een passend plan, aangezien 2021 het Europees Jaar van de spoorwegen was.

tekst Caïne Roland
Dit stuk verscheen in februari 2022 in Democraat, het ledenblad van D66.

“Een specifieke missie? Dat is wel een heel chique term voor het idee dat er oorspronkelijk achter onze reis zat. We wilden graag voor een lange periode op pad met de trein en er zijn niet veel plekken waar dat écht goed kan”, zegt het koppel. Ze hebben de route van hun Europatour getekend op een grote landkaart in de woonkamer. “Eigenlijk zouden we een half jaar eerder gaan, maar toen kwam de lockdown.”

Dat hield de reislustigen niet tegen om toch op pad te gaan. Ze fietsten zeven weken door Nederland. Susanne Dallinga: “Fietsen is ook een vorm van duurzaam reizen. En we hebben veel van het land kunnen zien.” Lachend vervolgt ze: “Zo hebben we ongeveer 10 miljoen trampolines in Nederland. Ik kan me niet voorstellen waar we die gaan dumpen als die trend ooit verdwijnt.” Teruggekomen van hun fietsreis konden ze op 13 juli toch vertrekken van station Den Haag.

13 juli Den Haag (NL) – Brussel (BE) – Parijs (FR) – Luxemburg (LU) – Kopenhagen (DK) – Stockholm (SE)

Tjeerd: “In de trein kun je alles, het is veel rustgevender dan de auto en duurzamer dan het vliegtuig. Daarnaast kon ik prima werken in de trein. Mailen kan gewoon.”
Susanne: “Eens! Ik bleef goed op de hoogte en betrokken. Reizen met de trein staat overigens wel garant voor bijzondere medepassagiers.”
Tjeerd: “Rond Hamburg was er bijvoorbeeld een vrijgezellenfeest in de coupé. Ze hadden een krat bier per persoon. Toen is de politie nog in de trein geweest.”
Susanne: “We hebben er vaak over nagedacht om een treinetiquette te schrijven, haha. Een noise cancelling headphone met een podcast of een boek zijn in ieder geval onmisbaar in zulke situaties.”

7 aug Stockholm (SE) – Helsinki (FI)

Susanne: “Tussen Stockholm en de Finse stad Turku moesten we een stuk met de boot. Dat was prachtig. We zagen een paar uur lang alle eilandjes voor de kust liggen.”
Tjeerd: “Scandinavische alcoholtoeristen komen hier drank kopen vanwege de accijnsverschillen, ze gaan met het eerstvolgende schip weer terug. In de nachtboot zit zelfs een discotheek.”

Tjeerd Dierckxsens en Susanne Dallinga. Beeld: Tjeerd Dierckxsens

12 aug Helsinki (FI) – Tallinn (EE)

Tjeerd: “In Finland zijn te weinig arbeidskrachten. Met mensen van onze zusterpartij gingen we naar een net restaurant. Ze hadden geen personeel om te serveren dus we moesten zelf ons eten ophalen bij de bar. In Nederland gaan we ook langzaam die kant op.”

15 aug Tallinn (EE) – Riga (LV) – Vilnius (LT) – Warschau (PL)

Susanne: “Ook door de Baltische Staten kun je prima reizen met de trein. Rond de grenzen kan het beter, maar je merkt dat Europese landen naar elkaar toe groeien. Dat zie je ook in supermarkten: je kunt tegenwoordig bijvoorbeeld bijna overal pindakaas krijgen.”
Tjeerd: “Hetzelfde merk je in de Europese politiek. Liberale families en banden tussen zusterpartijen worden steeds belangrijker.”
Susanne: “Reizen met de coronapas was hier en ook op andere trajecten trouwens extra bijzonder. Ze vroeger ons vaker naar ons paspoort dan naar de QR-code. Alsof grenscontroles van vroeger terug waren.”

Retour Europa Beeld: Tjeerd Dierckxsens

22 aug Warschau (PL) – Berlijn (DU) – Praag (CZ) – Wenen (AT)

Susanne: “Wat opviel was het verschil in mentaliteit wat betreft corona. In Polen vonden veel mensen een mondkapje niet nodig. Toen we Duitsland inreden werd er omgeroepen dat de trein stilgezet zou worden als mensen geen mondkapje opdeden. Zodra de conducteur de coupé verliet, gingen ze meteen weer af.”

5 sept Wenen (AT) – Bratislava (SK)

Susanne: “Net als Scandinavië blijkt Oostenrijk een lang zwangerschapsverlof te kennen, maar dan met een conservatieve reden: misschien wil de vrouw niet meer aan het werk als ze lang genoeg thuis mag blijven.”
Tjeerd: “Ook conservatief: er zijn geen supermarkten open op zondag. Heel Wenen heeft één kleine AH To Go-achtige situatie die open mag en heel de stad staat daar inkopen te doen.”
Susanne: “Als er ergens een superspread event is, is het daar wel.”

8 sept Bratislava (SK) – Ljubljana (SI) – Zagreb (HR) – Boedapest (HU) – Boekarest (RO)

Tjeerd: “Hongarije is momenteel heel interessant qua politiek. De oppositie heeft besloten gezamenlijke voorverkiezingen te organiseren zodat er één kandidaat komt om premier Orban uit te dagen.”
Susanne: “Democratisch gezien gaat het heel slecht, maar dit is een bijzondere en hoopvolle situatie. Onze zusterpartij Momentum weet dat er een grote kans is dat het niet hun kandidaat wordt, maar het is zo belangrijk dat Orban verslagen wordt. Waarschijnlijk is dit het enige doel dat de oppositie kan verenigen.”

28 sept Boekarest (RO) – Sofia (BG)

Tjeerd: “In Roemenië hadden we dat superlange hobbelspoor.”
Susanne: “Het viel wel op dat we ook hier online kaartjes konden kopen, alleen de betaalpagina was in het Roemeens.”
Tjeerd: “Eigenlijk wil je een soort Europese 9292 app waarin je alle treinen (ook de lokale) kunt zien en tickets kan kopen. Dat maakt het nog aantrekkelijker om op deze manier te reizen.”

3 okt Sofia (BG) – Athene (GR) – Rome (IT)

Susanne: “In Bulgarije is weinig vertrouwen in de politiek en het lukt niet om de regering te laten blijven zitten. Iemand van onze zusterpartij vroeg: ‘Hoe lang dúúrt het nog bij jullie met die formatie?’ en vervolgde: ‘Ik mag dat zeggen want wij hebben al de derde verkiezingen binnen een jaar.’”

Retour Europa Beeld: Tjeerd Dierckxsens

22 okt Rome (IT) – Madrid (ES) – Lissabon (PT) – 16 dec Den Haag (NL)

Susanne: “Wanneer er in Rome een schep de grond in gaat, wordt er altijd wel een ‘bijzondere’ archeologische vondst gedaan. Dan wordt soms gedaan alsof ze niets hebben gezien, anders kunnen ze gewoonweg niet bouwen.”
Tjeerd: “Ook hier weer corona-opvallendheden. Veel mensen in Portugal, Spanje en Italië dragen ook buiten een mondkapje, terwijl dat niet hoeft. Daarentegen geeft iedereen elkaar wel een knuffel of een zoen.”

Den Haag (NL) – ?

Ondertussen staat er alweer een nieuwe treinreis op de planning, vertelt Tjeerd: “Deze zomer gaan vrienden van ons trouwen in Italië, in Toscane. Daarnaast willen we nog een keer naar Japan, maar dan moet je wel gaan vliegen of heel lang met de trein en boot… Dus daar wachten we nog even mee.”