Luisteren naar zorgen van studenten

Vandaag laten studenten van zich horen. Op de Dam in Amsterdam uiten zij hun onvrede, onder meer over de tegemoetkoming voor studenten die nooit een basisbeurs hebben gehad. We vinden het belangrijk om goed naar de zorgen van studenten te luisteren.

Moeilijke tijd

Veel groepen in de samenleving hebben het moeilijk. Dit geldt ook voor studenten. Door de hoge inflatie en stijgende energieprijzen is rondkomen een uitdaging, het vinden van een huis of studentenkamer is moeilijk en de jonge generatie maakt zich veel zorgen om de klimaatcrisis. Ook ervaren veel studenten een hoge studiedruk en zijn de gevolgen van de coronacrisis nog altijd voelbaar. Deze zorgen verdienen onze aandacht. Gouden bergen beloven heeft geen zin, maar we blijven zoeken naar manieren om verlichting te bieden.

Kansengelijkheid bevorderen

Voor D66 staat voorop dat iedereen die dat wil moet kunnen studeren. Het leenstelsel bleek voor veel jongeren een belemmering om door te leren. Daarom hebben we met de nieuwe coalitie afgesproken om structureel 1 miljard euro te investeren in een nieuwe basisbeurs. Ook krijgen meer studenten recht op een aanvullende beurs. Door deze afspraken vergroten we de kansengelijkheid in het hoger onderwijs. We zetten een flinke stap vooruit.

Het vergroten van kansengelijkheid doen we ook door fors te investeren in de kwaliteit van ons onderwijs. Dit kabinet doet de grootste onderwijsinvestering ooit. Er komt structureel 700 miljoen euro voor hoger onderwijs en onderzoek. Ook is er een onderzoeksfonds met een pot van 5 miljard euro voor wetenschappelijk onderzoek. We zijn trots dat we dit in de onderhandelingen voor elkaar hebben gebokst.

Het leven van mensen beter maken

Maar dat betekent niet dat we onze ogen sluiten voor de zorgen die er zijn. Zorgen die wij ook hebben. En die we in het regeerakkoord niet allemaal hebben kunnen wegnemen. Daar zijn we eerlijk in. Onze inspanning voor jongeren, voor studenten van mbo tot universiteit en voor het hoger onderwijs in den brede is groot. Maar we kunnen niet alles oplossen, ook gezien de andere grote problemen die er in onze samenleving zijn: in de zorg, met het klimaat, op de woningmarkt. Ook daar moeten en willen we geld investeren om het leven voor mensen beter te maken.

Neem contact op

D66 is en blijft dé onderwijspartij. We gaan door met onze inzet om het onderwijs en de situatie van jongeren te verbeteren. Om het hier ook in de plenaire zaal van de Tweede Kamer over te kunnen hebben, heeft Jeanet van der Laan onlangs een debat aangevraagd. En natuurlijk blijft ze in gesprek met jongeren.