Amsterdamse Ilana Rooderkerk wint Els Borst Inspiratieprijs 2022

Ilana Rooderkerk, fractievoorzitter D66 gemeenteraad Amsterdam, heeft vandaag de Els Borst Inspiratieprijs gewonnen. Beeld: Jeroen Mooijman

Ilana Rooderkerk, fractievoorzitter D66 gemeenteraad Amsterdam, heeft gisteren de Els Borst Inspiratieprijs gewonnen. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een inspirerende vrouw die zich inzet voor de positie van vrouwen in de politiek en/of samenleving. Ilana zet zich al jaren in voor de sociale veiligheid van vrouwen, het thema van de prijs dit jaar.

“Ilana Rooderkerk laat zien hoe belangrijk het is om sociale veiligheid continue op de agenda te zetten, of het nu gaat om straatintimidatie of het recht op abortus”, aldus Willemijn Aerdts, voorzitter van het Els Borst Netwerk.

Vorige winnaressen waren onder andere voormalig minister Ingrid van Engelshoven (2015) en de huidige Tweede Kamerleden Fonda Sahla (2020) en Wieke Paulusma (2017).

Over Ilana Rooderkerk

Ilana Rooderkerk is fractievoorzitter van D66 in Amsterdam en zet zich al jaren in voor de sociale veiligheid van vrouwen. Ze zette grensoverschrijdend gedrag op scholen op de agenda van het Amsterdamse college. Op haar initiatief sloot Amsterdam zich aan bij het SafeStreets-project van de VN, waarover de vrouwenblad ELLE een artikel schreef.

Ook op het gebied van abortus spreekt ze zich sterk uit. Zo heeft ze in Amsterdam de burgemeester opgeroepen een 500-meter bufferzone in te stellen rondom abortusklinieken om anti- abortusdemonstranten daar weg te houden.

Over het Els Borst Netwerk

“De politiek is te belangrijk om alleen aan mannen over te laten” is een bekende uitspraak van Els Borst. Kort na het overlijden van de geliefde D66-politica werd het Els Borst Netwerk gelanceerd. Het doel van het Els Borst Netwerk is om te borgen dat vrouwen met politieke ambities een plek in de politiek weten te vinden, te krijgen en te behouden. Op alle politieke niveaus.