Avondklok? Niet nu.

De afgelopen weken is er in het nieuws veel gesproken over een avondklok. Deze maatregel zou het aantal besmettingen verder naar beneden moeten brengen. D66 is tegen. Een avondklok is een enorme inperking van onze vrijheid. Bovendien is het ingewikkeld omdat er uitzonderingen nodig zijn voor mensen die ’s avonds of ’s nachts werken.

14.01.2021

Als je de hele dag thuis zit te werken dan wil je ’s avonds even een luchtje scheppen. Met die uitjes moeten we deze tijd doorkomen. Of kijk naar alleenwonenden die genieten van hun spaarzame sociale contacten zoals eten bij een vriend. Een avondklok zou ook dit kleine beetje sociaal contact enorm belemmeren.

Daarom zeggen wij: kijk eerst naar alternatieven. Zoals het extra testen van passagiers uit het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika die naar Nederland reizen. Maar een avondklok? Nu niet.

14.01.2021

In het Verenigd Koninkrijk is een variant van het coronavirus opgedoken dat besmettelijker lijkt te zijn. Tegelijkertijd landen er dagelijks tientallen vluchten uit het Verenigd Koninkrijk op Schiphol. Dat is een onnodig risico voor de gezondheid van Nederlanders. Daarom willen wij minder vluchten en meer testen.

21.01.2021

De opmars van de Britse variant van het coronavirus dwingt tot het nemen van nieuwe maatregelen. Veel van de maatregelen die het kabinet woensdag aankondigden, steunen wij dan ook. Maar het kabinet wil er nog een schepje bovenop doen: een avondklok. De vraag is of er reden genoeg is voor een avondklok. Met die vraag worstelen wij.

21.01.2021

De Tweede Kamer stemde in met het voornemen van het kabinet om een avondklok in te voeren om het coronavirus te bestrijden. Voor de D66-fractie was dit een moeilijke afweging. Na veel wikken en wegen heeft D66 besloten het kabinetsvoornemen voor de instelling van een avondklok te steunen, maar dan wel vanaf 21.00 uur.