12 miljoen per jaar voor Autoriteit Persoonsgegevens

De nieuwe coalitie investeert 12 miljoen euro per jaar in het versterken van de Autoriteit Persoonsgevens. Een Algoritmewaakhond gaat algoritmes controleren op discriminatie, willekeur en transparantie. Techreuzen worden verantwoordelijk om desinformatie en haatzaaien actief tegen te gaan.

Terugdringen datahonger techreuzen en overheden
In ons verkiezingsprogramma pleitten wij voor een digitale datastrategie. In de kern zijn mensen daarbij eigenaar van hun eigen persoonlijke data.

Kamerlid Lisa van Ginneken: “Elke macht heeft tegenmacht nodig. De coalitie beschermt onze digitale grondrechten door te investeren in de Autoriteit Persoonsgegevens en door datahonger van de overheid in te perken met het veilig houden van encryptie en door gezichtsherkenning aan banden te leggen. Techreuzen worden verantwoordelijk om desinformatie en haatzaaien actief tegen te gaan.”

Grote investeringen kunstmatige intelligentie en quantum-computing

Ook worden er miljarden extra geïnvesteerd in innovatie en onderzoek, waaronder sleuteltechnologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) en quantum-computing. Dat is goed nieuws, want in ons verkiezingsprogramma pleitten we al voor het investeren in digitale technologieën.

Van Ginneken: “De razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van technologieën als kunstmatige intelligentie en quantum-computing zorgen voor ingrijpende veranderingen in onze maatschappij. Uiteindelijk raken deze veranderingen ook onze werkgelegenheid, welvaart, mensenrechten en sociale samenhang. Wat nu nog een trage transitie op afstand lijkt, is het dichterbij dan je denkt. Daarom is het belangrijk vol overtuiging op de rijdende trein te stappen.”

Eerste keer hoofdstuk digitalisering in regeerakkoord
Dit is de eerste keer dat een regeerakkoord een apart hoofdstuk wijdt aan digitalisering. Van Ginneken: “En terecht. We mogen niet langer naïef zijn over de impact van techreuzen en digitalisering op onze samenleving. Ook moeten we onze bedrijven, vitale infrastructuur en kenniseconomie beter beschermen tegen hacks.”

Doel van het akkoord

Het coalitieakkoord dat D66 sluit met VVD, CDA en ChristenUnie maakt de grote keuzes die nu nodig zijn voor digitalisering. Zo voorkomen we stilstand en werken we aan vooruitgang. Alles met een groter doel: bouwen aan een land waar we iedereen vrij laten, maar niemand laten vallen.