100.000 nieuwe woningen per jaar

Eén miljoen huizen bouwen voor 2030. Dat zijn de plannen die je kent van onze verkiezingscampagne. Met deze coalitieafspraken zetten we grote stappen in die richting. Wij werken aan vooruitgang. Zodat jij een fijne en betaalbare woning kan vinden.

We gaan niet alleen flink bijbouwen, maar we hebben ook afspraken gemaakt om woningen betaalbaarder te maken. Zo kan jij een fijn huis vinden, of je nou wil huren of kopen. Of je nou oud bent of jong.

“Verhuurders vragen belachelijke prijzen en de nood is hoog. Voor iedereen moet een betaalbare woning beschikbaar zijn en daarom is het cruciaal dat we per jaar 100.000 nieuwe woningen bijbouwen.”

Faissal Boulakjar

Flink bijbouwen, malafide verhuurders aanpakken en een huurprijsbescherming

In het verkiezingsprogramma beloofden we flink te gaan bijbouwen. We beloofden malafide verhuurders aan te pakken. Dat doet de coalitie door hun vergunning af te pakken bij ongewenst gedrag, zoals discriminatie of het vragen van te hoge huur.

Het belastingvrij schenken van €100.000 voor het kopen van een woning wordt afgeschaft. Door de jubelton werden vermogende gezinnen op voorsprong gezet bij het kopen van een huis. Daardoor ontstond kansenongelijkheid en werden huizenprijzen opgedreven.

De coalitie wil hoge huren voor middeninkomens tegengaan, daarom is afgesproken dat ook huren in de vrije sector voor middeninkomens beter betaalbaar worden, via huurprijsbescherming.

De coalitie investeert deze kabinetsperiode elk jaar 150 miljoen euro in het leefbaar houden van onze wijken. Woningen worden in kwetsbare wijken opgeknapt en verduurzaamd en de straten worden groener en veiliger gemaakt.

Doel van het akkoord

Het coalitieakkoord dat D66 sluit met VVD, CDA en ChristenUnie maakt de grote keuzes die nu nodig zijn zodat jij een betaalbare woning kan vinden. Zo voorkomen we stilstand en werken we aan vooruitgang. Alles met een groter doel: bouwen aan een land waar we iedereen vrij laten, maar niemand laten vallen.